[TYPO3-UG Norway] Norsk TYPO3 nettsted

Erik Svendsen erik at linnearad.no
Sat May 20 19:42:27 CEST 2006

Hei Espen, hei liste

> Hei,
> Da har jeg sett litt på nettstedet, og må si at Erik har laget et
> kjempebra
> utgangspunkt å jobbe utifra.
> Når det er sagt så må vi finne ut hvem vi henvender oss til, er vi
> typo3 .com (business), typo3 .org(utviklere som vurderer/har tatt i
> bruk) eller litt av begge deler. Hvis vi er litt av begge deler så får
> vi en liten utfordring, Typo3 sin nye standard layout gir ikke noen
> naturlige føringer på å skille målgruppene siden de har valgt å bruke
> to forskjellige nettsteder.

De har også pr dato valgt å bruke samme design, med svært små forskjeller
mellom de ulike nettstedene. Endringer kan nok komme på sikt. Og jeg tror
vi må være begge deler, men faktisk noe hovedvekt på "business" i første
omgang. Rett og slett fordi vi trenger å øke antall brukere/nettsteder med
TYPO3 før vi har et utviklermiljø som er stort nok. Det er ikke tvil om at
det som driver miljøene i Tyskland, Nederland, Sveits, Danmark, Canada med
flere er kombinasjonen av kommersielle aktører som bruker ressurser på TYPO3
sammen med freelancere/idealister. Firma som TypoConsult, Punkt.de, Netcreators,
JuniorSenior, Netfielders, Enomaly, TEK Development, CannonBose, Bee3, Snowflake,
Plan2 og flere legger ned betydelige ressurser i TYPO3 (utvikling, donasjoner,
med mer). Uten at vi klarer å bygge opp et noe større kommersielt miljø i
Norge, tror jeg ikke vi klarer å få til noe som er varig.

> Personlig ønsker jeg et norsk samlingspunkt for
> utviklere/profesjonelle men som også inneholder nødvendig informasjon
> til å gjøre seg opp et bilde av TYPO3 hvis man ikke har hørt om det
> før. Hoveddelen av salgsjobben bør ligge på Typo3.com. Vi bør bidra
> til hjelp og ressurser som fører norske selskaper inn på
> "consultancies" listen der.

Her er nok holdningen blant svært mange innen TYPO3 Association annerledes
(inklusive undertegnede). Synspunktene er at det særlig knyttet til "markedsføringen"
av TYPO3 nasjonale sider har sin plass. Synspunktene spenner fra at selve
TYPO3.com bør ha sin nasjonale "kopi" (ikke nødvendigvis helt identisk, men
tilpasset lokale forhold), og at alt som er utvikler- og oppsettrelatert
bør samles om TYPO3.org, da med mulige nasjonale versjoner, til en mer pragmatisk
holdning der de nasjonale sidene bør dekke flere behov, markedsføring (lokalt
tilpasset), lokale og internasjonale nyheter, inngangangsport for ressurser,
samlingssted for nasjonale/lokale brukergrupper, oversikt over nettsteder
og konsulenter lokalt. Nederland har valgt mere den siste tilnærmingen, www.typo3.nl.
(Flere liker ikke designen helt, i og med at blåfargen bryter med deler av
tankene bak den nye CI en til TYPO3). Men ser en f.eks under Resources, er
det hovedsaklig linker til andre sider, i stor grad TYPO3.org. Ellers inneholder
denne mye av det samme som var tenkt på TYPO3.no. TYPO3.org, samt det internasjonale
nettverket skapt rundt T3BOARD, T3CON og den planlagte utviklerkonferansen
i Sveits (august), vil uansett være det sentrale stedet for kunnskap.

Ellers er det ikke vanskelig å komme inn på "consultancies" lista på TYPO3.com/TYPO3.org.
På TYPO3.org kreves det ingen ting, på TYPO3.com er det mer spesifikke krav,
og vil i framtida trolig også kreves sertifisering samt medlemskap i TYPO3
Association (alt i dag). Men jeg opplever det som vanskelig å finne fram
på disse listene, så en norsk liste på et norsk nettsted hadde gjort seg.

Faktisk opplever jeg at det er svært vanskelig å selge TYPO3 via TYPO3.com.
Spørsmålet er, har du ikke informasjon på norsk. Husk at beslutningstakere
i flertallet av organisasjoner/bedrifter der TYPO3 virkelig har sitt "marked"
ikke vil være dedikerte IT-folk, men mere vanlige brukere.

Så mitt mål er klart mere som følger:
1. Markedsføre TYPO3 på norsk
2. Fungere som et startpunkt for norske bruker og utviklere til å finne fram
ressurser som kan være til hjelp. Også med norsk dokumentasjon på sentrale
områder.
3. Videreformidle nyheter om TYPO3 nasjonalt og internasjonalt
4. Samlingspunkt for en norsk TYPO3 UG, samt utviklere/profesjonelle (skulle
miljøet bli stort nok ville jeg faktisk flytte den delen ut til et eget utviklernettsted,
T3UG.no)

For meg er faktisk det å få opp en "formell" norsk UserGroup det viktigste
for å skape samlingspunkt for utviklere/profesjonelle. Mest fordi dette skaper
mulighet til å få til en del arrangementer som er utviklerrelatert i Norge
(dagsseminarer, møter, samarbeid).

> Jeg liker også ideen til Gunnar Jonsson med en oversikt over gode
> norske TYPO3 nettsider, jeg tror dette vil bidra til å gi tillit imot
> systemet. Jeg har i trestrukturen under plassert dette på 2.5.1

Dette var klart en av mine intensjoner å få til, finnes nemlig flere TYPO3
nettsteder i Norge enn de fleste er klar over, samt at det er mer eller mindre
umulig å finne norske referanser på TYPO3.com/TYPO3.org.

> [...]
> den blir knall :)
> 5. Forum
> Jeg har alltid foretrukket forum over mailinglister, og hadde likt at
> det
> hadde blitt liv rundt et Norsk TYPO3 forum.
> En god start taktikk for forum er få kategorier for så å dele de opp
> når de
> begynner å bli litt for store.
> Hva med at vi rett og slett starter med disse to kategoriene:
> Generelt TYPO3
> Installasjon og Utvikling
> Ble en lang post dette, vi får satse på at dere ikke sovnet underveis

Gode forslag til forbedringer her. Noen korte kommentarer

* Å legge inn event og siste forumposter på forsiden er ikke dumt. Ellers
er ikke den modulen som brukes til newsfeed på TYPO3.com/TYPO3.org publisert
i TER ennå, men det finnes andre alternativer.

* Å legge nyheter under hjem (forsiden) er ikke aktuelt, så den vil nok bli
egen hovedkategori

* Endringene under 2 er fornuftige, men jeg ville nok økt fokuset på TYPO3
i Norge ved å laget en egen kategori for disse. Dokumentasjon kan troligvis
utvides til å være både dokumentasjon og "ressurssenter". Men innfallsvinkelen
som hittil.

* Ellers er jeg av de som liker mailingslists/newslists bedre enn forumer.
Ikke minst fordi mailingslist/newslist kan lastes ned lokalt. Men det har
nok med vanen å gjøre. Ellers vil trolig listene på news.netfielders.de bli
integrert med en forumsløsning (Jive Forum). Men tror et Norsk forum kan
fungere som et startsted for mange, og ikke minst hjelpe over startterskelen
med å bruke newslists. Klart vi bør begynne med få hovedkategorier, men en
som heter oversettelser bør kanskje være med. Jeg vil derfor bygge videre
på følgende struktur

0. Hjem (startside)
1. Nyheter (foreløpig deles den ikke opp, men framtidig vil det kunne bli
1.1 Norske, 1.2 Internasjonale)
2. Ressurser (linker til mye som finnes av ressurser)
2.1 Dokumentasjon
2.1.1 Dokumentasjon på norsk (primært sluttbrukerdokumetasjon)
2.2.2 Dokumentasjon på engelsk (vil her være begge deler, mulig å kjøre ennå
litt mer oppdeling
2.2 Videoer
2.3 Artikler
2.4 Tilleggsmoduler
2.5 Last ned
2.6 FAQ/Howtos
2.7 Newsgroups
2.8 Forum (linker til de forumene som finnes rundt omkring)
2.9 Brukergrupper
3. Forum (norsk)
4. TYPO3 i Norge
4.1 Norske TYPO3 nettsteder
4.2 Norske TYPO3 selskaper
4.3 TYPO3 brukergruppe Norge (annet navn kan bli aktuelt)
5.Om Typo3
5.1 Hva er et CMS
5.2 Funksjonalitet
5.3 Skjermbilder
5.4 Last ned (TYPO3.org)
5.5 Nettsteder (internasjonale)
5.6 Organisasjonen TYPO3
5.7 Historien til TYPO3
5.8 Bidra
5.9 Lisens
5.10 Presse

Så jeg snur litt rundt på rekkefølgen. Det er mulig å dele opp dokumentasjon
og ressurser dersom det ser mer logisk ut.

Dette ble ennå lengre. Og takk for gode innspill. Ellers må jeg prioritere
inntektsgivende arbeid i noen dager, så jeg kommer ikke til å gjøre så mye
endringer før i slutten av neste uke (da jeg har en ledig dag).

WBR,
Erik Svendsen
www.linnearad.no