[TYPO3-UG Norway] Norsk TYPO3 nettsted

Espen Svebak firebee at gmail.com
Fri May 12 16:11:38 CEST 2006

Hei,
Da har jeg sett litt på nettstedet, og må si at Erik har laget et kjempebra
utgangspunkt å jobbe utifra.

Når det er sagt så må vi finne ut hvem vi henvender oss til, er vi typo3
.com (business), typo3 .org(utviklere som vurderer/har tatt i bruk) eller
litt av begge deler. Hvis vi er litt av begge deler så får vi en liten
utfordring, Typo3 sin nye standard layout gir ikke noen naturlige føringer
på å skille målgruppene siden de har valgt å bruke to forskjellige
nettsteder.

Personlig ønsker jeg et norsk samlingspunkt for utviklere/profesjonelle men
som også inneholder nødvendig informasjon til å gjøre seg opp et bilde av
TYPO3 hvis man ikke har hørt om det før. Hoveddelen av salgsjobben bør ligge
på Typo3.com. Vi bør bidra til hjelp og ressurser som fører norske selskaper
inn på "consultancies" listen der.

Jeg liker også ideen til Gunnar Jonsson med en oversikt over gode norske
TYPO3 nettsider, jeg tror dette vil bidra til å gi tillit imot systemet. Jeg
har i trestrukturen under plassert dette på 2.5.1

Forslag på oppsett og struktur:
1. Hjem
    1.1 Nyheter
2.Om Typo3
    2.1 Hva er et CMS
    2.2 Funksjonalitet
    2.3 Skjermbilder
    2.4 Last ned (TYPO3.org)
    2.5 Nettsteder
        2.5.1 Norske TYPO3 nettsteder
        2.5.2 Internasjonale TYPO3 nettsteder
    2.6 Organisasjonen TYPO3
        2.6.1 TYPO3 i Norge
        2.6.2 Association
        2.6.3 Historie
        2.6.4 Bidra
    2.7 Lisens (alt: Forpliktelser knyttet til TYPO3)
    2.8 Presse
3. Norske TYPO3 selskaper (dvs: utvikling & tjenester)
4. Dokumentasjon
    4.1 Norsk bruker dokumentasjon
    4.2 Engelsk utvikler dokumentasjon
5. Forum

Kort om hvert punkt;
1. Hjem
Den virker ganske bra på meg. Hvis jeg ikke husker feil så er det en RSS
plugin som gjør at vi kan dra nyheter automatisk fra news.typo3.org inn i
tt_news. Kanskje lage et oppsett som skiller imellom Norske TYPO3 nyheter og
de internasjonale. Evalueringssenteret finner jeg litt forvirrende, men det
er sikkert bare meg ;o) Her har man også kunne lagt inn en oversikt over de
siste forum postene og de neste events (kalender)

1.1 Nyheter
Nyhetsarkivet flyttes hit, enten som en meny item eller en link knyttet til
nyhetselementet

2./2.1-2.7 Om TYPO3
Kommer vel relativt klart utifra strukturen hva jeg tenker

2.8 Presse
Pressen er vant til å se i "Om oss" seksjoner for å finne informasjon.
Vanlig plass for presse.

3. Norske TYPO3 nettsteder
Oversikt over Norske selskaper som driver med Typo3. Tror det hadde vært
fint at den norske TYPO3 nettsiden profilerer de såpass prominent.

4. Dokumentasjon
Jeg liker hva som er gjort med dokumentasjon siden. Litt finpuss så tror jeg
den blir knall :)

5. Forum
Jeg har alltid foretrukket forum over mailinglister, og hadde likt at det
hadde blitt liv rundt et Norsk TYPO3 forum.
En god start taktikk for forum er få kategorier for så å dele de opp når de
begynner å bli litt for store.

Hva med at vi rett og slett starter med disse to kategoriene:
    Generelt TYPO3
    Installasjon og Utvikling

Ble en lang post dette, vi får satse på at dere ikke sovnet underveis :)

Mvh,
Espen Svebak