[TYPO3-UG Norway] Re: [Typo3-UG Norway] Hva trengs for å kjøre Typo3?

Eirik Wulff eirik at wulff.biz
Wed Apr 26 20:41:29 CEST 2006

Hei,

Tenkte jeg skulle bryte inn med noen kommentarer, ikke minst fordi jeg
selv kan lete her etter dem senere... ;)

Generelt trenger man alltid en PHP-akselerator for å kjøre avanserte
PHP-sider. Et annet gratis alternativ er mmCache, og dette scorer gjerne
bedre enn Zend Optimizer på de sidene TYPO3 leverer. Mest sannsylig vil
også eZ, Mambo o.l. fungere langt bedre med en akselerator installert.
Faktisk vil jeg tippe at det vil doble hastigheten på din maskin, både
for eZ og TYPO3. Kjører selv Zend Platform på serveren, og det blir litt
på siden av det TYPO3 trenger. Bedre med gratis enn kommersielt, altså...

Turck mmCache finnes på
http://turck-mmcache.sourceforge.net/index_old.html og du må kompilere
og herje for å få den installert...

Zend Optimizer finnes på http://www.zend.com/products/zend_optimizer

I tillegg er det kanskje lurt å kjøre dette på en ganske grei maskin,
spander gjerne litt penger på litt mer prosessorkraft. Men prøv det også
med den du har, med en PHP-akselerator installert vil den fungere mye
raskere.

Og bruk en nyere PHP-versjon. PHP 5.1 gjør TYPO3 veldig mye raskere enn 4.