[TYPO3-UG Norway] Re: Re: [Typo3-UG Norway] Hva trengs for å kjør e Typo3?

Erik Svendsen erik at linnearad.no
Wed Apr 26 21:08:05 CEST 2006

Hello Eirik,

> Hei,
>
> Tenkte jeg skulle bryte inn med noen kommentarer, ikke minst fordi jeg
> selv kan lete her etter dem senere... ;)
>
> Generelt trenger man alltid en PHP-akselerator for å kjøre avanserte
> PHP-sider. Et annet gratis alternativ er mmCache, og dette scorer
> gjerne bedre enn Zend Optimizer på de sidene TYPO3 leverer. Mest
> sannsylig vil også eZ, Mambo o.l. fungere langt bedre med en
> akselerator installert. Faktisk vil jeg tippe at det vil doble
> hastigheten på din maskin, både for eZ og TYPO3. Kjører selv Zend
> [...]

Noen i tillegg.

eaccelerator http://eaccelerator.net/, er trolig den beste PHP-akseleratoren
for TYPO3. Finnes tilgjengelig til svært mange Linux-distroer ferdig kompilert,
samt til Windows.

Her er en http://wiki.typo3.org/index.php/Performance_tuning, god wiki på
tuning av TYPO3.

En mer komplett gjennomgang finnes her http://typo3.org/development/articles/testing-and-tuning-typo3-performance/.

Bruk av PHP-akselerator samt å cache så mye som mulig av TYPO3 øker ytelsen
enormt.

PHP 5 er betydelig raskere, men kan fremdeles skape problemer på noen extensions.

Erik Svendsen