SV: [Typo3-UG Norway] Typo3 UG Norways evt nettsted

Thomas raspeball at hotmail.com
Fri Sep 17 19:31:46 CEST 2004

Erik Svendsen wrote:
> Enig i at det hadde vært greit med et norsk nettsted for
> TYPO3. Men tror ikke vi bør være for ambisiøse. Ville ha
> fokusert på informasjon om TYPO3 på norsk, lage norsk
> brukerdokumentasjon (grunnleggende), liste norske
> ressursmiljøer/-personer og et enkelt forum. Alle er jo ikke
> like sterke i tysk og engelsk.

Helt enig i dette. Men på den annen side skal siden også være litt
"reklame" for Typo da, og bør vise _litt_ "muskler". Men jeg er ikke
noen superutvikler selv, så det hadde vært artig å sett hva dere andre
klarer å gjøre i backend'en på typo3UGNorway-siden.

> Når det gjelder oversettelse av tillegg og core, finnes det
> alt et miljø i Norge som arbeider med dette. Så faktisk er
> svært mye av TYPO3 oversatt til norsk. For tillegg må man
> bare huske å ta med alle "translations" når man laster opp
> fra repository, samt stille inn språk bra nok.

Klar over dette. Men _alle_ brukbare extensions har ikke norsk oversettelse.

> Tror man skal være svært forsiktig med å satse på å lage
> egne tillegg for Norge. Tillegg bør lages etter
> standardspesifikasjoner og med engelsk språk (norsk som
> tilleggspråk)

OK, jeg tenkte bare på en extension jeg gjorde en gang der man kunne
sende SMS til kun norske mobilabonnenter. Det var en "hack" og SMS'en
ble i bakgrunnen sendt via en annen nettside som tilbød dette (fungerer
dog ikke lenger). Dette blir jo noe man ikke kan forvente at utlendinger
utvikler. I tillegg har jo selv Kasper (synes jeg å huske) laget en
dansk extension for å søke i den danske telefonkatalogen. Extensions som
er vanskelige å generalisere utover landegrensene.

Det var dette jeg mente med særnorske utvidelser. Utvidelser med mer
generelle bruksområder bør vi jo ikke oppfordre til å lages på andre
språk enn engelsk. Snarere tvert i mot, enkelte i det tyske miljøet
burde settes på plass språkmessig.

> Og så er det svært mye hjelp å få på maillistene.

Joda, jeg har alltid (måttet) brukt mailinglistene, men liker vanlige
forum da, og en frisk glose eller to på norsk når noen bare får "error" :)

//Thomas/LoPro