[TYPO3-UG Dutch] Powermail 2

Daniel Doesburg | DOESBURG.BIZ daniel at typo3-nl.eu
Mon Jun 25 20:50:38 CEST 2012

Hallo Jordan,

Misschien moet je dit geval, en zo zijn er meer, van de andere kant
benaderen.

Powermail 2 is nog in alfa stadium en er is nog geen script om de bestaande
formulieren om te zetten.

Met andere woorden, alleen voor grote durfallen in een splinternieuwe site.
En de mensen die liever wat vaste grond onder de voeten hebben houden het
eerst nog bij de 1.x versie.

Bij de introductie van de 2 versie werd ook een update van de 1.x versie
gebracht. Dat geeft mij het vertrouwen dat Alex deze versie voorlopig ook
nog bijhoudt.

Dus doe voorlopig even alsof versie 2 nog niet bestaat. Ga gewoon met de 1.x
versie door.

En straks, als de ergste kinderziektes er uit zijn en de volgende
respectieve alfa en beta versies de revue zijn gepasseerd, tegen die tijd,
zal zelfs een LTS versie als 4.5 het einde van zijn levenscyclus zien
naderen.

Als er dan een uitgeteste stabiele versie van Powermail is kun je die
introduceren in dan nieuwe LTS versie (6.x?) van TYPO3.
Dan kun je vermoedelijk ook de formulieren converteren met het script wat
tegen die tijd is ontwikkeld.

Kortom, de soep wordt niet zo heet gegeten . . . en een mens lijdt dikwijls
het meest . . .

Met vriendelijke groeten,

Daniel Doesburg

"Jordan van Bergen"  schreef in bericht
news:mailman.1.1340633083.18315.typo3-ug-dutch at lists.typo3.org...

Hoi allen,

Ik zit met een vraagje/opmerking. Ik ga er nu nog niet aan beginnen
maar de nieuwe powermail versie 2 vereist v4.6 of hoger en dus niet de
TLS versie v4.5.x. Dus op extensie gebied wordt je gedwonen het LTS
principe los te laten zodat je de core van TYPO3 niet meer in LTS mode
kunt gebruiken.

Ik wil niet constant "negatief" doen over het TYPO3 cms maar bij dit
soort dingen vraag ik me toch af als "gebruiker" en geen ontwikkelaar
wat je hier nu mee aan moet?

Powermail is toch door de jaren heen de formulieren module voor TYPO3
geworden. Door een extensie wordt je nu gedwongen de LTS van de core
te verlaten. Dat wil ik eigenlijk (nog) niet. Daarnaast staat er bij
powermail 2 ook nog deze opmerking:

NOTE: At the moment there is no update script to use old forms and
mails with the new powermail!

NOTE: Powermail 2 runs on TYPO3 4.6 or higher only

Dus je oude formulieren zullen niet meer werken. Upgraden betekent
dus:

1. het breken van de LTS v4.5.x en vereiste upgrade core TYPO3
2. Oude formulieren zullen het niet meer doen (wellicht ook niet meer
te downloaden, etc.)
3. Geen idee of er nog op < 2.0.0 versies security updates komen
4. Nieuwe manier van werken aanleren (dat is niet zo erg omdat het er
waarschijnlijk dus weer beter van geworden is, echter:
5. Alpha versie..... dus wellicht dus juist wel extra bugs...

Zo wordt het steeds lastiger om te kiezen binnen het TYPO3 cms hoe je
met bepaalde zaken om moet gaan. Ik vind de keuze nu lastig wat te
doen? LTS verlaten en me direct concentreren op powermail 2 met alle
formulier aanpassingen die noodzakelijk zijn, etc. of toch op de LTS
4.5.x vertrouwen zonder dat je weet of alle security updates ook in
LTS v4.5.x verwerkt worden.

Met vriendelijke groeten,

Jordan van Bergen