[TYPO3-UG Dutch] Multi site installatie

Bas v.d. Wiel bas at kompasmedia.nl
Mon Dec 5 19:41:53 CET 2011

Hoi Martijn,

In principe is het niet nodig om domeinen apart te hosten. Je webserver
moet "luisteren" naar alle hostnames die je aan je TYPO3-instantie wenst
toe te kennen. Dat kun je in Apache al voor elkaar krijgen door in het
<VirtualHost>-blok de optie ServerAlias te gebruiken.

Is dat eenmaal gelukt, dan zou je via elk van de hostnames gebruik
moeten kunnen maken van de backend van 1 TYPO3-instantie. Binnen die
instantie maak je paginabomen aan voor elk van de sites, waarbij je de
rootpagina steeds opgeeft als site-root en toepasselijke domain records
maakt (via de list-module).

Door de rechten van backendgebruikers te beperken per boom, kun je
meerdere sites los van elkaar hosten. Het grootste voordeel hiervan: je
kunt kinderlijk eenvoudig binnen het CMS content uitwisselen tussen de
verschillende bomen omdat een enkele TYPO3-instantie de hele database
overziet. Belangrijk nadeel: de beveiliging is tussen de users onderling
een stuk zwakker dan wanneer je aparte instanties van TYPO3 zou
gebruiken omdat je een enkele database, een enkele set van extensies en
een enkele set van backendgebruikers deelt. Wanneer een extensie of de
core een security-bug bevat, kunnen backendgebruikers in een gedeelde
omgeving meestal veel eenvoudiger dingen doen die ze niet mogen dan bij
gescheiden sites.

Een andere optie, en dat is waar je naar lijkt te verwijzen, is het
hosten van meerdere aparte sites met gebruik een enkele 'core'
distributie. Voordeel daarvan is dat je dan veel sites in een keer kunt
upgraden en het scheelt diskruimte. Het symlinken is al een heel eind
voorgebakken wanneer je de tar.gz-packages va source en dummy apart
ophaalt van typo3.org (geen idee hoe dat zit met de zips, die gebruik ik
nooit).

Pak de source-distributie eenmalig uit in je document root, evenals de
dummy-file. Dat levert je een tweetal directory's op: 1 met de core, en
1 genaamd 'dummy-4.x.x'. Deze dummy-directory wordt de nieuwe document
root van het domein dat je gaat hosten, hernoemd deze directory dus naar
iets logisch als : www.site1.com.

Voor een tweede site pak je het dummy-archief nogmaals uit. Er ontstaat
opnieuw een dummy-directory met daarin, net als in de eerste, een
symlink naar de source-distributie. Hernoem ook deze dummy-directory, nu
naar bijvoorbeeld www.site2.com.

..en zo verder. In de site-roots vind je steevast een symlink genaamd
typo3_src. Deze verwijst naar de source-distributie welke een niveau
hoger staat. Om nu snel al je sites te kunnen upgraden, maak ik zelf op
het hoofdniveau ook weer een symlink aan per major versie van de core.
Ik heb dus het volgende:

.
..
45_current -> typo3_src-4.5.8/
typo3_src-4.5.8/
www.site1.com/
www.site2.com/

Binnen www.site1.com heb ik de volgende structuur:

.
..
typo3_src -> ../45_current

In plaats van een directe verwijzing naar:

typo3_src -> ../typo3_src-4.5.8

Komt nu TYPO3 4.5.9 uit, dan hoef ik alleen in het hoofdniveau de
verwijzing van de symlink 45_current maar te wijzigen om in een klap
alle sites te upgraden naar de nieuwe core. Sites die problemen
vertonen, kun je tijdelijk wel rechtstreeks symlinken maar een
specifieke core-versie tot je de problemen hebt opgelost.

Hopelijk kom je hiermee iets verder?

Groeten,
Bas