[TYPO3-UG Dutch] Serverbeheer MySQL vraag

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Mon Apr 25 13:15:16 CEST 2011

Hoi,

On 25-4-2011 10:23, Jordan van Bergen wrote:
> Vraag 1: er is een manier om per tabel dit soort innodb bestanden te
> genereren. Als je dan een tabel of databse weggooit wordt dit
> tenminste wel opgeschoond. Kent iemand die manier en hoe stel je dit
> in en hoe kom je dan af van die al bestande 6 GB ibdata1 file?

Voor configuratie van InnoDB zie [1] en [2].

Om een bestaande database om te zetten naar per-table-files is een
compleet recept te vinden op [3].

> Vraag 2: Een database geeft aan dat deze 360 MB is. Echter met het
> backup command mysqldump --opt etc. wordt het bestand 5 GB !. Dat moet
> dus uit die ibdata1 tabel (innodb) data komen.

Ten eerste is het tekstformaat van een dump nogal inefficiënt voor
binaire data die nogal eens in blob-velden voorkomt.
Ten tweede is een backup vaak bedoeld om *belangrijke* data op te slaan.
In dat geval kun je ervoor kiezen om bepaalde tabellen juist niet mee te
nemen. Ik zou cache* tabellen uitsluiten, de index_* tabellen (behalve
index_config) kunnen opnieuw opgebouwd worden (je verliest statistieken,
maar echt noodzakelijk is dat niet) en de sys_log en sys_history zijn
niet absoluut onmisbaar, maar vaak wel enorm groot.

Als je echt het uiterste uit je MySQL installatie moet halen dan kun je
gaan graven in boeken zoals [4].

[1] http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/innodb-configuration.html
[2] http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/innodb-multiple-tablespaces.html
[3]