[TYPO3-UG Dutch] Serverbeheer MySQL vraag

Bas v.d. Wiel bas at kompasmedia.nl
Mon Apr 25 21:14:12 CEST 2011

 On Mon, 25 Apr 2011 17:08:06 +0200, Jordan van Bergen wrote:
> Hoi Bas,
>
> Ik heb net de backup (5 GB) via mysqldump teruggezet op mijn windows
> machine en BAM ibdata1 bestand ook direct 6 GB.
>
> Ik heb nog een keer goed gekeken en het verhaal is nog gekker:
>
> 1. de fysieke database bestanden zijn maar 36 MB ipv 360 MB wat ik
> eerst zei

 Welke bestanden tel je hier precies? Dat ibdata-bestand is namelijk een
 heel belangrijk deel van je data, niet alleen de MYI en andere
 bestandjes die je in je database-directory's aantreeft. Daar zit bij
 InnoDB zo goed als niets in namelijk.

> 2. als ik de backup draai op mijn windows machine met mysqldump wordt
> deze ook 5 GB.

 Da's wel logisch toch?

> Ondanks de uitleg moet dus gelden dat de hoeveelheid data uit die
> ibdata1 file komt oftewel de tabellen die via innodb ingesteld zijn
> in
> MySQL. Toch?

 Yep, blijkbaar heb je toch een paar forse innoDB-tabellen die je niet
 meetelt in de volledige omvang van je database.

> Omdat de server alleen TYPO3 draait en geen andere databases lijkt
> het
> mij toch te moeten kunnen dat ik minimaal het volgende ga doen:
>
> 1. Ik stop MySQL
> 2. Flikker alle ibdata* bestanden weg

 Vergeet je ze niet te backuppen m.b.v. een mysqldump?

> 3. Stel MySQL in met innodb_file_per_table
> 4. herstart MySQL
>
> Dan krijg ik tenminste per tabel die .ibd bestanden en kan ik zien
> welke tabel nu zo groot groeit of niet?

 De omvang van je tabellen kun je ook in de systeemtabellen in de
 database 'mysql' terugvinden. Daar wordt héél veel info over je
 installatie geadministreerd. Uit m'n hoofd weet ik even niet precies
 waar je moet kijken, maar het wijst redelijk zichzelf. Je hoeft niet je
 database op schijf te splitsen om dit te achterhalen. Je database wordt
 er sowieso niet kleiner van, dus als je OS deze splitsing niet nodig
 heeft zou ik alles in één file houden.

> MvG,
>
> Jordan

 Groeten,