[TYPO3-UG Dutch] trage site en deprecation logging

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Thu Nov 4 23:13:07 CET 2010

Hoi,

On 4-11-2010 21:25, H.E.Weenink | Aristo WebDesign wrote:
> Het deprecationlog is bedacht om mismatches tussen extensions en de
> core te registreren, maar wordt nu feitelijke niet gebruikt. Zal in
> volgende coreversie wel verdwijnen als ik den nieuwsberichten mag
> geloven. Kun je gewoon deleten. (we hebben er zelf een cronjob voor
> die ze dagelijks laat verdwijne, (anders loopt je webspace zo vol)

Alvorens een functionaliteit wordt verwijderd wordt deze eerst als
'deprecated' gemarkeerd in de core. De bedoeling is dan dat extensies
(en andere functies in de core) die daar gebruik van maken dit wijzigen
zodat de extensie nog steeds werkt in toekomstige versies.

Helaas houden veel auteurs van extensies niet goed bij welke functies
dreigen te vervallen en komen gebruikers er bij een upgrade achter dat
een extensie niet meer werkt. Hiervoor is de deprecation log bedoeld.
In de deprecation log valt te lezen dat er een functie die in
toekomstige versies zal verdwijnen wordt aangeroepen. Je zou dit aan de
auteur van de extensie kunnen melden (bijvoorbeeld via het project van
die extensie op forge.typo3.org).

Bij een productiesite is deze log misschien niet zo wenselijk (misschien
een tijdje na een update om het te controleren) en dus is het heel
simpel in de Install Tool te configureren:
[SYS][enableDeprecationLog] = file
(dit is de standaard instelling).
Een cronjob is hier dus helemaal niet voor nodig.

Het zal zeker niet verdwijnen, maar wellicht wordt het vervangen door
een iets gewijzigde methode. Het is immers belangrijk om dit soort
dingen te weten bij het opzetten van een site en het kan door de maker
van de site uiteindelijk uitgeschakeld worden.

Je ziet al staan: "tt_news"; deze extensie heeft nog z'n bugs in de
centrale TYPO3 bugtracker op bugs.typo3.org. Je zou daar even kunnen
kijken of het probleem al is aangemeld en zo nee, een bug report
achterlaten.

--
Kind regards / met vriendelijke groet,

Jigal van Hemert