[TYPO3-UG Dutch] t3d versies maken ... hoe doe ik dat?

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Fri Jul 23 01:14:28 CEST 2010

Ronald Wopereis wrote:
> Nu mijn vraag aan de deskundigen: is in Typo3 voorzien in een dergelijke
> tweedeling (datadict en userdata)
> en waar kan ik die informatie vinden?
>
> liefst heb ik natuurlijk fysiek gescheiden omgevingen, dan test ik bijv
> Typo4.4 op mijn testsite met de tabellen page en tt-content als proxy tabel

Standaard is die verdeling niet gemaakt. Alle tabellen leven vrolijk in
dezelfde database.

De systeemextensie DBAL geeft naast ondersteuning van andere DBMSen dan
MySQL ook de mogelijkheid om data te verdelen over databases. DBAL biedt
de mogelijkheid om per tabel in te stellen in welke database deze staat.
Naast een verdeling van tabellen tussen bijvoorbeeld MySQL en Postgres
kun je ook een extra MySQL database connectie definieren.

De bekende uitdrukkingen als TANSTAAFL en voor niets gaat de zon op
gelden hier ook. DBAL gaat ten koste van performance.

Zie [1] voor een voorbeeld hoe een aantal tabellen in een aparte MySQL
database kunnen zitten.

[1]
http://typo3.org/documentation/document-library/extension-manuals/dbal/1.0.0/view/1/2/#id2343768

--