[TYPO3-UG Dutch] Probleem met chinese tekens

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Sat Jan 16 08:33:11 CET 2010

Rutger Mik wrote:
> Nu doet zich alleen een vreemd verschijnsel voor.
> 99% van de chinese tekens worden goed weergegeven, maar 1 tje niet. Dat
> ene teken krijg ik niet opgeslagen in de database.
>
> Bij bijvoorbeeld deze zin: 可选择的机器
> Wordt het eerste teken (可) niet weergegeven, maar toont hij drie
> vraagtekens (???).

'k Heb net even wat getest:
- in PHPMyAdmin het teken in een utf-general-ci tabel gezet en
vervolgens gekeken of hij correct werd weergeven: OK
- in TYPO3 4.3.0 op een pagina een tekst element aangemaakt met dat
teken als content. In BE en FE correct weergegeven

Ergo, TYPO3 kan ermee omgaan, maar iets in je configuratie zorgt voor
problemen!

Kun je in de install tool de volgende instellingen bekijken en ons
vertellen wat er ingesteld is? Hieronder staan de waarden die ik gebruik.

- [SYS][t3lib_cs_convMethod] =
- [SYS][t3lib_cs_utils] =
- [SYS][setDBinit] = SET NAMES utf8;
- [BE][forceCharset] = utf-8

Overigens is de keuze utf8-general-ci vs. utf8-unicode-ci niet van
invloed op het kunnen opslaan van bepaalde tekens. Beide bepalen dat een
tabel Unicode tekens kan opslaan in UTF-8 codering, maar ze verschillen
in de zogenaamde "collation". Een collation bepaalt welke tekens in een
tekenset gelijkwaardig zijn als het gaat om sorteren en vergelijken (zo
wil je in NL vaak dat als je naar "prive" zoekt dat je ook "privé"
vindt, sommige andere talen beschouwen enkele diacritische tekens als
aparte letters in het alfabet en willen een andere collation).
De "ci" aan het eind staat voor "Case Insensitive".
Helaas kan TYPO3 voor zover ik heb gemerkt nog niet omgaan met
collations als het gaat om sorteren van zaken in verschillende talen :-(

Groetjes, Jigal.