[TYPO3-UG Dutch] Idee voor extensie om externe links te checken- kan dit uberhaubt?

W.S.M. Perquin [YniVerse] perquin at yniverse.nl
Tue Aug 31 14:12:33 CEST 2010

Een beetje statistiek pagina laat zien welke urls een 404 error geven.
Bijvoorbeeld de extensie awstats doet het al standaard. Dan zie je ook waar
ze vandaan komen.

Verder een mooie 404-error landingspagina maken inclusief statistiek
(bijvoorbeeld google analytics). Dan kan je ook meten hoe vaak, wie er op
komt en wat ze wilde bezoeken. Voordeel daarvan is dat je dan weer een mooie
verwijzing kunt maken naar bijvoorbeeld de homepage of een andere
(relevantere) pagina. Je kunt www.404sponsoring.info als voorbeeld
overwegen.

Verder wat wel vervelender is zijn links die intern "dood" zijn. Via Awstats
zie je die ook. Daarvoor zelf een sniffer geschreven die periodiek een site
afstruimd en zowel de de dode interne als externe links vind.
Dode interne links heb je overigens niet met TYPO3. Die verwijderd de
betreffende link dan weer, als je de pagina verwijderd. Dode externe links
vind je zo weer wel. Het is een stukje curl software met wat php.

Ook mogelijk is het inlezen van de apache log files. Ook daar een script
voor. Dat gaat makkelijker. Dan kan je ook beter zien waar ze vandaan komen
etc. Maar de log file moet wel bereikbaar/benaderbaar zijn.

Mogelijkheden zat dus. Bovengenoemde scripts zijn geen extensies, maar
onderdelen van software waar ik al geruime tijd aan werk.

Willem