[TYPO3-UG Dutch] Meertaligheid in eigen extensie

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Wed Sep 30 16:07:07 CEST 2009

Mark Kuiphuis wrote:
> Wil ik nu een nieuw record auto aanmaken (in de default taal) dan maak
> ik een nieuw record aan in de backend. Daar kan ik tevens kiezen welke
> kleur en welke brandstof. Maar wat is hier nu van belang? Kies ik een
> select-box waar je maar 1 keuze kan maken of meerdere keuzen?

Dat ligt aan de eigenschap. Kleur is uniek per auto, maar een auto kan
wel op LPG en benzine rijden.

Voor eigenschappen die vast liggen qua keuzes kun je een selectbox maken
(enkel of multi of zelfs een array of checkboxes) met de nummerieke of
gecodeerde waarden en een label die je uit de locallang haalt. De
kickstarter doet dit al voor je als je een checkbox-veld met
meertaligheid combineert.
De teksten in de selectbox/checkboxes zijn dan in de taal die de backend
user heeft ingesteld. Immers, alleen de nummerieke of gecodeerde waarde
wordt opgeslagen.

Kleur is een eigenschap waarvan de mogelijke waarden zich in een rap
tempo zullen uitbreiden. Elk nieuw model gaat vergezeld van een serie
creatief gevonden kleurnamen en -nummers.
Voor kleur zou ik een koppeling met een andere tabel kiezen waarin je
kleur-records hebt opgeslagen. Aangezien een auto maar een (1) "kleur"
heeft (een combinatie wordt vaak ook als kleurcode gezien, toch?) zou je
niet eens een mm-koppeling hoeven te gebruiken. Dit is eigenlijk alleen
zinnig bij mogelijk grote aantallen koppelingen.

> En hier
> laat ik natuurlijk de waarden van de default taal zien. Als ik dit
> record ga vertalen, wat is dan redelijk standaard? Dat je in de
> vertaling de waarden uit de selectbox in de default taal ziet of in de
> vertaalde taal?

In de backend wordt volgens mij de taal gebruikt die door de BE user is
ingesteld. Als er geen vertaling voorhanden is wordt de default taal
gebruikt voor die tekst.

> (tt_news doet volgens mij zoiets met categorieen, maar ik kan niet uit
> de broncode halen waar dit geregeld is).

tt_news (en all andere tt_* extensies) is gebaseerd op zeer oude code
(in internet jaren) en voortdurend aangepast aan nieuwe ontwikkelingen
in TYPO3. Soms zijn dingen op een wat andere manier geregeld vanwege
deze prehistorische basis.

Groetjes,

--
Jigal van Hemert.