[TYPO3-UG Dutch] TYPO3 Noord-Nederland

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Sun Jun 14 15:02:20 CEST 2009

> Over dat versnipperen wil ik toch nog wel wat kwijt.
> 1. De vergelijking met Duitsland: Of je nu inwoneraantal of oppervlakte
> vergelijkt, de dichtheid aan plaatselijke/regionale T3UG's is daar nog
> steeds beduidend groter.

Dit is het "mijn buurman springt in de sloot en *dus* doe ik dat ook". In
andere landen/gemeenschappen tref je andere zaken aan, die niet per
definitie goed hoeven te zijn. Schaalgrootte en afstanden spelen ook
daarbij een rol. Zie je hier dat iemand uit België eventjes naar het
noorden reist voor een gebruikersdag, het wordt al anders voor een
Oostenrijker om eventjes naar Hamburg af te reizen voor een dagje.

Waar de grens is valt natuurlijk moeilijk te zeggen, maar zelfs voor
Duitsland vind ik persoonlijk meerdere gebruikersgroepen ongewenst.
Dezelfde groep kan best op verschillende locaties iets organiseren. Een
taal is vaak een grens die lastiger te slechten valt.

> 2. Wat het voorbeeld van de versnippering in het basisonderwijs betreft
> is een paraplu alleen mogelijk/nodig als er al (heel) veel goede
> initiatieven zijn die op een bepaald moment merken dat ze moeten
> samenwerken. Je begínt nooit met een paraplu.

Bij TYPO3 is die "paraplu" er al wel :-)

> 3. "Versnippering" is een "natuurlijke" gang van zaken, ook op het
> internet. Vandaar het succes van de startpagina's.

Allerhande zaken zijn 'natuurlijk', maar of die ook allemaal wenselijk of
onvermijdelijk zijn valt te betwisten. Juist door een medium als internet
worden afstanden overbrugbaar. In de geschiedenis zie je vele verbonden
gevormd worden en ook weer uiteenvallen, waarbij dat laatste altijd een
achteruitgang gebleken is.

Versnippering ontstaat altijd vanuit individualisme en het niet kunnen of
willen accepteren van verschillen in inzicht. Dit wordt wel erg
filosofisch ;-)

> 4. Eigen hoekje op een andere site klikt niet zo bij mij als argument.
> Eén link op die andere site en de verbinding is gelegd.

Bij vele anderen klikt dat heel erg, getuige de legioenen die hoekjes
hebben op facebook, twitter, blog, etc.

> Een paar voorbeelden:
> De vele TYPO3 groepen op bv LinkedIn. Wat niet levensvatbaar is
> verdwijnt vanzelf. Toch?

Een Darwinistische benadering! Of dat een wenselijke gang van zaken is
vraag ik mij af.

> Het initiatief www.NN-open.nl. Daar schitterde tot voor kort TYPO3 door
> afwezigheid. Nu gaat dat anders worden. [1]

NN-open is al een versnipperde paraplu te noemen. We gaan op weg naar de
Liberaal-Calvinistische OpenSource vereniging Bijlmermeer Oost? Heel retro
;-)

Veel plezier met je projecten! Hopelijk zien we daar veel linkjes van
terug op de paraplu.

--
Jigal van Hemert.