[TYPO3-UG Dutch] ul een class meegeven in een2elaagverschillend van NO. (normal) en ACT. (active)

Jordan van Bergen jordanvanbergen at gmail.com
Wed Mar 5 12:45:44 CET 2008

Hoi Rik,

> Ik begrijp nu wat je bedoelt. Het is een lastige waar ik zo geen antwoord
> op
> heb. Kan je het niet af met een NO of ACT van de <li> items?

Wellicht, maar ik vind dit van die dingen die een principe kwestie worden.
Daar kun je je dan uren op stuk bijten.

Ik kan het niet verkroppen dat typo3 aan <ul> geen classes mee kan geven op
basis of het wel / niet actief is en aan <li> wel. buiten het feit of het
correcte opmaak is (ik denk dat je hier trouwens gewoon door de W3C check
komt) moet het toch ook voor typo3 mogelijk zijn aan de <ul> een class mee
te geven op basis van wel / niet actief (gekozen) zijn. Ik wil geen
discussie opstarten over CMS systemen maar ik weet dat datgene wat ik
hieronder vraag met andere CMS systemen wel mogelijk is. Daarom kan ik het
niet verkroppen dat ik het met typo3 niet voor elkaar krijg omdat dit mijn
favoriete CMS systeem is.

Dit soort dingetjes maakt het maken van menu's soms erg irritant en ik hoop
dat ik zelf gewoon iets over het hoofd zie waardoor het toch mogelijk
is/wordt. Het kan zo maar zijn dat ik iets niet zie in alle mogelijkheden
die TMENU biedt. Echter krijg ik dus het volgende niet aan de praat en niet
gevonden:

De hoofdmenu items krijgen een class
mee in de <ul>. Dit is select of current. Het actieve hoofdmenu moet de
class "current" meekrijgen en de niet actieve hoofdmenu items moeten de
class "select" mee krijgen. Dit heb ik met een truuk voor elkaar gekregen
maar is niet zoals het hoort. Het hoofdmenu interesseert me echter niet zo,
het gaat me om hetzelfde bij het submenu. Dus laten we zeggen dat we
hoofdmenu items voetbal, tennis en golf hebben. Binnen voetbal hebben we 3
subitems voetbal1, voetbal2, voetbal3 en het zelfde geldt voor tennis en
golf (ook 3 items).

Hoe wil ik nu dat de submenu items in de broncode opgebouwd worden? Nou zo:

Voor voetbal:

      <ul class="sub_active">
      </ul>

Voor tennis:

      <ul class="sub">
      </ul>

Voor golf:

      <ul class="sub">
      </ul>

Ik wil dus alleen de class voor een actieve UL meegeven. In het bovenstaande

voorbeeld is er dus voor VOETBAL gekozen en dan moet de ul voor de subitems
"sub_active" meekrijgen en de overige krijgen dan gewoon "sub" mee.

Bovenstaande is niet makkelijk gebleken en ik heb geen idee hoe dit in de
opbouw van het menu met typo3 voor elkaar te krijgen. Wie heeft de gouden
tip de <ul> een class mee te geven voor subitems binnen een hoofditem
waarbij geldt dat het actieve submenu een andere class meekrijgt in
vergelijking met de niet actieve menu's.

Tuurlijk kun je dit anders oplossen maar ik wil weten of het uberhaupt
mogelijk is met de <ul> tag waardes mee te geven op basis van NO. (normal)
en ACT. (actief). Ik heb het dus niet over het meegeven van een class aan
een <li> (dat lukt me wel).

Hopelijk heb ik het nu verduidelijkt. Mij een raadsel hoe je het zou moeten
doen in ieder geval.

Groeten,
Jordan