[TYPO3-UG Dutch] graphicsmagick

Patrick Broens patrick at patrickbroens.nl
Mon Apr 14 10:01:29 CEST 2008

Hier ben ik het niet helemaal eens met Daniel. ImageMagick is op zich
een prima programma, maar ...

GraphicsMagick is een fork van ImageMagick en niet zonder reden. De
makers van ImageMagick verloren de backwards compatibility volledig uit
het oog door configuratievariabelen zomaar te verwijderen, te hernoemen,
om te draaien etc. Probleem was dat bij elke nieuwe versie van IM ineens
niets meer liep omdat variabelen volkomen anders waren. Een gedeelte van
deze geschiedenis is terug te vinden in de install tool van TYPO3.
Hierin hebben we door de tijd heen erg vage variabelen op moeten nemen
voor met name IM versie 5, maar ook weer variabelen die andere
variabelen unsetten (Bent u er nog bij?). Bij elke nieuwe (sub-)versie
moest weer bekeken worden of er weer iets gewijzigd was.

Een aantal programmeurs van ImageMagick waren ook niet blij met deze
situatie en hebben besloten om IM te forken > GraphicsMagick. Zij gaven
de garantie dat de backwards compatibility wel gewaarborgd blijft en tot
nu toe is dat ook zo. Voordeel is dat de configuratie hiervoor altijd
hetzelfde blijft (met toevoegingen) en dat er geen rare settings in de
TYPO3 install tool nodig zijn omdat het grootste gedeelte
geautomatiseerd kan verlopen.

Beiden zijn prima, maar mijn voorkeur gaat uit naar GM. IM kent wat
tragere versies, maar dat is tegenwoordig weg te cijferen met moderne
processoren. Alleen bij erg veel grafische verwerking via IM zal dit
merkbaar zijn.

Patrick