[TYPO3-UG Dutch] user toekennen aan dir

Loek Hilgersom hilgersom at xs4all.nl
Thu Jan 4 01:43:10 CET 2007

Hallo Felippe,

Felippe van Eekhout wrote:
> Gegroet,
>
> het valt mij op dat in de  uploads en de typo3conf/ext directory
> (externe server) diverse directories een ander 'eigenaar' hebben dan de
> reguliere directories van de typo3 site. De eigenaar is dan 'apache'

Helaas heeft Typo3 daar in de standaard Apache-omgeving weinig over te zeggen:
Typo3 wordt uitgevoerd met de webserver-user als eigenaar en dat bepaalt ook de
rechten van de bestanden die Typo3 schrijft. Het zou mooi zijn als je Typo3 de
bestanden aan een specifieke groep kunt laten toekennen (nu is dat ook de
webserver-user), dat moet in principe wel mogelijk zijn, maar Typo3 heeft
daarvoor geen configuratie optie.

Je kunt op je andere directories nog chmod g+s doen zodat de onderliggende files
en dirs in ieder geval de groep van hun parent-dir overnemen, maar helaas werkt
dat maar 1 nivo diep. Je kunt nl. ook niet in de install-tool het filemask voor
directories instellen op bijv. 2770 (dat wordt dan namelijk 0770)

Een makkelijke oplossing is er dus helaas niet, mij in ieder geval niet bekend.
Als root kom ik er altijd wel uit, maar ja, daar heb jij nu niets aan.
Misschien zijn bovengenoemde suggesties interessant voor een volgende Typo3
versie om tegemoet te komen aan dit soort shared-hosting perikelen.

Loek