[TYPO3-UG Dutch] [nieuws] Re: Liefhebbers voor een vertaling van de workspaces handleiding?

Bas v.d. Wiel bas at extranet.kompas-media.nl
Mon Apr 24 19:28:20 CEST 2006

Hoi Ric,
Wat ik bedoel is dat ik als behoorlijk gevorderde PHP-ontwikkelaar niet
in staat ben om snel wijs te worden uit TYPO3. Dat kan allerlei redenen
hebben maar de belangrijkste is het gebrek aan didactisch verantwoorde
documentatie. Dat betekent dus dat je een "gewone" PHP-ontwikkelaar
vertelt hoe je verschillende veelvoorkomende taken uitvoert in TYPO3 ten
opzichte van PHP. Even een paar voorbeeldjes van waar ik zelf tegenaan
gelopen ben:

1. Wat is een 'extensie' precies? Hoe grijpen extensies en core in
elkaar en waar?

2. Hoe maak ik verbinding met de database? Ik kwam er na verloop van
tijd pas achter dat de DBAL uberhaupt bestond.

3. Hoe genereer ik hyperlinks op een manier die bijvoorbeeld ook RealURL
respecteert?

4. Wat is de gangbare manier om een flexform te schrijven en te integreren?

5. Hoe schrijf ik een backend-module?

6. Als ik een nieuw type 'record' maak, hoe beinvloed ik dan het
invoerformulier ($TCA heeft me heel veel hoofdbrekens gekost)?

7. Wat zijn hooks en wat is XCLASSing? (weet ik nog steeds het fijne
niet van)

8. Wat is de gangbare manier om gebruik te maken van de markers/subparts
templates?

9.  etc..

Al bovenstaande punten heb ik door veel schade en schande mezelf eigen
gemaakt. Het lukt me nu dan ook om goed bruikbare extensies te
schrijven. Dat heeft alleen wel de nodige maanden gekost. Een wiki, waar
developers dit soort vragen in een gestructureerde index beantwoorden,
kan heel veel problemen schelen voor beginnende extensie-ontwikkelaars..
denk ik dan.

Groeten,

Bas