[TYPO3-UG Dutch] Performance Typo3 (3.8.1)

Bart Veldhuizen [V-INT] bart at v-int.nl
Wed Dec 28 09:07:47 CET 2005

Hi Denver,

voor midrange websites is het verstandig om een php bytecode cache
zoals eAccelerator in te zetten. Hierdoor versnellen je scripts
aanzienlijk. Verder is, zoals Eef zegt, de MySQL een belangrijke
component. Naar mijn ervaring zijn de tabellen al goed geïndexeerd
dus daar valt niet veel winst meer te halen. Wel is het inderdaad een
goed idee om je database server niet op je webserver te draaien; daar
haal je ook alweer wat snelheidswinst uit.

Voor high-end werk (zoals websites die regelmatig door Slashdot
worden genoemd) gebruik ik overwegend gepubliceerde 'statische' HTML.
Betere performance dan dat krijg je niet, maar dan kan je uiteraard
geen dynamische content meer gebruiken.

Om toch te kunnen blijven werken met bijvoorbeeld email formulieren
in het laatste scenario heb ik zelf een Apache mod_rewrite
configuratie gemaakt die eerst checkt of een pagina als HTML bestand
aanwezig is in de 'published' directory. Als dat het geval is dan
wordt de pagina getoond en hoeft Typo3 niets te doen. Als de pagina
nog niet als HTML is gepubliceerd dan wordt het request doorgegeven
aan Typo3. Alle POST requests gaan ook zowieso door naar Typo3.

Als dynamische content belangrijk is kan je ook overwegen af te
stappen van Apache en over te gaan naar bijvoorbeeld Light Httpd
(http://www.lighttpd.net/). Zelf heb ik er nog geen ervaring mee,
maar onze beheerder is er lovend over.

Heb je nog een webserver over, publiceer dan de statische content
(html, plaatjes, css) naar een andere server ( images.mijndomein.net)
dan de PHP content.

Het laatste wat ik kan bedenken is dat je een cluster van meerdere
webservers en MySQL servers gaan bouwen. Met PHP het ik hier geen
ervaring mee, maar één van de sites die ik onderhoud draait op 4
webservers, 2 BEA Java applicatieservers en een Oracle farm en die
kan flink wat verkeer verstouwen ;-)

Succes!

Bart

Op 28-dec-2005, om 8:50 heeft Denver Sessink het volgende geschreven:

> Beste Typo gebruikers/ontwikkelaars,
>
> Wij hebben een aantal sites in Typo3 ontwikkeld, maar hebben last
> van de
> performance van deze sites. (lees laadtijd/parsetijd)
>
> Deze sites draaien op een server (dual xeon) in het datacenter in
> a'dam.
>
> Op deze server draaien (buiten deze 'typo-sites') een aantal
> 'low-/midrange' sites, die geen last hebben van performance problemen.
> (en ook niet in typo3 ontwikkeld zijn).
>
> Zijn er mensen die hiermee bekend zijn? Graag verneem ik reacties mbt
> dit probleem.

> [...]

Bart Veldhuizen, Veldhuizen Interactive.  Tel: 06-420 67 330
website analyse & advies | content management systemen