[Typo3-UG Dutch] een nieuwe TYPO3 fan?

Daniel Doesburg typo3 at doesburg.biz
Fri Apr 1 17:04:16 CEST 2005

nHoi Hico,

Je kunt natuurlijk alles strikt scheiden.
Maar ik heb gemerkt dat er in de praktijk best te leven valt met 1 source.
Behalve uiteraard als jij in de source gaat sleutelen, of met beta's en
RC's wilt spelen.

Even voor het goede begrip een plaatje zoals ik mijn websites opgezet heb.

Op de server heb je een source directory (bijv. /www/typo3_src-3.7.0) en
één of meer directories die ik dan maar de website(s) (bijv.
/www/www.domain.com) noem. Deze laatste is bijvoorbeeld de uitgepakte en
hernoemde dummy.
Die source kun je voor meerdere websites gebruiken.

Gevisualiseerd:
+--------------+ +--------------+ +--------------+
|              | |              | |              |
| TYPO3        | |www.domain.com| |tmp.domain.com|
| source       | |              | |              |
|              | |              | |              |
+--------------+ +--------------+ +--------------+

(en nu maar hopen dat de plaatjes onderweg niet door elkaar gehusseld
worden)

Zowel de live-site als de ontwikkelomgeving maken gebruik van dezelfde
TYPO3-source.

Als je dingen wilt uitproberen kun je dat in het tmp subdomein doen, die
dus op zich ook een aparte directory en een aparte database is/heeft.

Ook als ik nieuwe sites bouw begin ik met een tmp.domain.com en als
alles naar 't zin is hoef ik alleen de directory maar te renamen.

Bij het eventueel overzetten van een nieuw gebouwde site naar een andere
server komt er iets meer kijken, maar ook dat stelt eigenlijk niets voor.
In principe komt het, afgezien van eventueel een nieuwe TYPO3
installatie, neer op het inpakken, van de directory fileadmin (en
eventueel uploads) en een dump van de database.
Deze twee moeten dan op de betreffende plek uitgepakt resp. ingelezen
worden.

Dus, om een lang verhaal kort te maken, je hoeft geen strikt gescheiden
omgevingen hebben. Maar het is natuurlijk nooit verkeerd.

Ook het toevoegen van een feature aan een bestaande site kan meestal on
the fly. Door de betreffende pagina(s) verborgen te houden kun jij als
ontwikkelaar het resultaat wel zien, maar de argeloze websitebezoeker
merkt niet dat er werk in uitvoering is.

Hiermee is ook je b-vraag ongeveer beantwoord denk ik.
Het is mogelijk meerdere "roots" (domeinen) in één database te hebben,
maar daar ben ik zelf geen voorstander van. Dat is echter voornamelijk
gevoelsmatig.
Maar als je meerdere websites (klanten) op bovenstaande manier beheert
is het heel goed onderhoudbaar. Je kunt zelfs de extensies, die toch nog
al wat ruimte innemen, via symbolic links in één directory onderbrengen.
Waarmee het up to date houden weer een stukje overzichtelijker geworden is.

Om alles wat ik net gezegd heb weer op losse schreoven te zetten is het
natuurlijk ook mogelijk om bijvoorbeeld ten behoeve van de performance,
de source en de site op verschillende servers onder te brengen. Maar
daar heb ik maar weinig ervaring mee.

Hopelijk heb je hier wat aan. Een klein loods-lichtje in het grote
donkere TYPO3-bos.

Groeten,

Daniel