[TYPO3-UG Norway] Norsk TYPO3 nettsted

Espen Svebak firebee at gmail.com
Mon May 8 13:04:25 CEST 2006

Hei Norge!
Dette ser meget bra ut, jeg stiller meg 100% bak dette tiltaket og er villig
til å bidra der jeg kan.

> Så i stedet for å etterlyse det på nytt, har jeg tatt meg den frihet som
> presseansvarlig for TYPO3 Association i Norge
> (http://typo3.com/Press_Contact.1820.0.html), å få på plass et rammeverk
> til nettsted.

Gratulerer med offisiell stilling :)

> Først litt om de ideer knyttet til nasjonale TYPO3 nettsteder som er
> diskutert blant en del av aktørene i TYPO3 community.
> * Nasjonale nettsteder bør være et supplement til TYPO3.com og TYPO3.org.
> * De primære målene for nasjonale nettsteder bør være.
>   1. Fungere som en markedsføringskanal for TYPO3 lokalt.
>   2. Bidra til å bygge lokale usergroups
>   3. Markedsføre lokale tilbydere av tjenester knyttet til TYPO3.
>   4. Diskutere spørsmål knyttet til norsk oversettelse av core og
> extensions
>   5. Til en viss grad gi lokalt tilpasset dokumentasjon, forum/newslist og
> [...]
Forum er en god ide, har ikke prøvd ut timtaw men hvis det er brukervennlig
nok så hadde det vært fint. En norsk todo list på nettstedet hadde kanskje
vært noe?

> Når det gjelder det siste vil det være umulig å erstatte den omfattende
> dokumentasjonen på TYPO3.org og i newslist. Men det kan være
> hensiktsmessig med enkel dokumentasjon (tips og triks), oversettelse av
> HOWTO and FAQ, og norske versjoner av noe grunnleggende dokumentasjon.

Jeg har sett et behov for grunnleggende backend
dokumentasjon/opplæringsystem for sluttbruker, Vært fint om vi hadde fått
til noe der. Er videoene f.eks oversatt til norsk?

> [...]
> server (sammen med en del andre TYPO3 installasjoner), så snart sidene er
> sånn noenlunde ferdige. Håper også å kunne bruke typo3.no som domene
> (forespørsel til eier er sendt). Jeg kommer til å sponse hostinga.
>
> Når det gjelder design/layout av nettstedet ønsker jeg ikke den store
> diskusjonen rundt dette. Ikke fordi jeg tror at nåværende utseende er
> fasiten, men fordi det foregår en diskusjon i "design" komiteen og
> "communication" komiteen i TYPO3 Association om retninglinjer/tips for
> hvordan nasjonale nettsteder bør se ut. Jeg har deltatt og deltar i den

Enig, vi bør følge de retningslinjer Typo3 Association forelegger.

> Når det gjelder struktur er det behov for innspill. Selv om noe av
> strukturen kommer logisk med bakgrunn i at TYPO3 skal markedsføres, er det
> også rom for forbedringer.
>
> Men det viktigste er behov for hjelp og innspill til innhold. Det trengs
> noen som vil hjelpe til med å administrere et forum, sende inn/legge inn
> innhold der dette mangler. Ønsker man å bidra, så bare ta kontakt, så
> organiserer vi dette på best mulig måte.
Kan bidra til dette. Skal sette meg ned å gå igjennom den eksisterende
strukturen / innholdet i større detalj, før jeg kommer med en
tilbakemelding. Er også lov til å spørre meg om det er spesifikke ting du
ønsker hjelp med.

> Jeg har også planer om å etablere en norsk TYPO3 brukergruppe som en
> formell forening. Dersom dette vurderes som interessant, gi
> tilbakemelding, så skal jeg utarbeide det nødvendige formelle grunnlag,
> slik at denne kan stiftes.

Er med.

> Og så håper jeg ingen blir støtt av min udemokratiske fremgangsmåte. Her
> synes jeg det var viktigst å få gjort noe.

Dette er en meget god start, bra gjort! Som jeg nevnte tidligere så støtter
jeg en formalisering og samling av det norske Typo3 miljøet. Det er viktig å
ha muligheten til å samle/koordinere norske aktører. Det er i dag et problem
å finne god hjelp i Norge, Typo3 som løsning er ikke tjent med at man må til
Danmark eller Tyskland for å finne god nok kompetanse.

Personlig så har jeg jobbet med Typo3 siden versjon 3.5 og bruker den i dag
som hovedplattform for nettsidene og intranett løsningene mine.
Fagkunnskapene mine er konsentrert rundt om web og opplevelsesdesign.
Hovedprosjektet mitt for tiden er http://www.jobbklubb.no.

Mvh,
Espen Svebak