[TYPO3-UG Norway] Feilmelding. Noen som kan hjelpe ?

Erik Svendsen erik at linnearad.no
Wed Aug 16 23:58:04 CEST 2006

Hello Kenth,

> Hei !
>
> Takker for kjapt svar Erik og Ådne. Jeg har ett problem og det er at
> jeg kan
> ikke finne ext localconf.php fila. Jeg har brukt versjon 3.8.0 av
> Typo3.
> Ådne skriver :
>
> Serveren din har sannsynligvis blitt cracket. Dersom du kikker i
> f.eks.
> ./typo3conf eller ./fileadmin eller ./uploads finner du noen filer som
> ikke
> burde være der, f.eks. common.php, contacts.php, include.php,
> [...]

Da kan det være et "sikkerhetshull" som var i 3.8.0 som faktisk er årsaken,
eventuelt i en extension. Se her http://news.typo3.org/news/article/security-bulletins-important-security-enhancements-in-typo3-3-8-1/.
Lønner seg å følge med litt på security alerts.

Det anbefales altså å oppgradere, i hvertfall til 3.8.1 og gjerne også til
4.0.1. Men vær klar over et problem med TYPO3 4.0.x. Den krever at du minst
har 32MB minne tilgjengelig for php-script.

Ja metoden min kan brukes, det er faktisk dette jeg tar sikkerhetskopier
av for å sikre nettstedene mine. Eventuelt typo3temp i tillegg. Men i og
med at du har mye "skitt" inne blant dette, så anbefaler jeg deg bare å ta
backup av databasen, filer uten ending .php i fileadmin (med underkataloger)
og i uploads. Dropp alt som finnes i typo3conf. Extensions kan du installere
på nytt.

Faktisk vil du ved hjelp av databasen, malfiler og eventuelle bilder/dokumenter
i fileadmin og uploads redde alt innholdet, og normalt skal du faktisk ikke
trenge å konfigurere særlig mye på nytt (i beste tilfelle ingenting).

Fremgangsmåte:
Dump databasen i sql-format (som en sikkerhet). Tøm gjerne alle tabeller
som starter med cache_ først, de trengs ikke, og kan ta masse av plass.
Ta kopi av alt ellers som du måtte trenge. Sjekk at det ikke er med noe "malvare"/dritt.
Få ISP-en til å slette alle filer på nettstedet ditt. Databasen beholdes
som den er.

I og med at du bare har ftp tilgang må du for versjon 4.0.1 laste ned både
dummy og typo3_src (zip-versjon), og pakke disse ut til samme folder. Kan
du få shell tilgang, kan du bruke fremgangsmåten i denne manualen http://typo3.no/ressurser/dokumentasjon/norsk-dokumentasjon.html.
For versjon 4.0.1 anbefales det også at du leser nøye her http://wiki.typo3.org/index.php/TYPO3_4.0.

Kopier over filene i fileadmin og uploads, til nøyaktig samme kataloger som
før.

Dropp 1-2-3 install, dvs velg http://your.site.com/typo3/install/index.php.
Velg Basic Configuration, se at alt er som det skal og koble deg opp mot
databasen. Velg deretter Database analyser og kjør Compare. I og med at du
bruker ny installasjon skal det ikke være behov for å kjøre Upgrade Wizard
under versjon 4. Konfigurer resten av installasjonen.

Så kan du gå til backend å se om alt fungerer.

Den norske manualen skulle også gi noen flere tips som hjelper. Da er du
også gitt link til de norske TYPO3 sidene.

Hilsen
Erik Svendsen