[TYPO3-UG Norway] Feilmelding. Noen som kan hjelpe ?

Erik Svendsen erik at linnearad.no
Wed Aug 16 08:11:54 CEST 2006

Hello Kenth,

> Hei !
>
> Av en eller anne grunn så har vi fått denne feilmeldingen på
> www.sgchoir.org
> :
> -----------------------
> Parse error: parse error in
> /client/home/sgchoir/docs/typo3/sgc/typo3conf/temp CACHED psd91b ext
> loca
> lco
> nf.php on line 100
> Error: The main frontend extension "cms" was not loaded. Enable it in
> the
> extension manager in the backend.
> [...]

Tydelig en feil i installasjon. En mulig måte å rette opp på.

Slett alle filer i typo3conf som begynner med temp_cached.....

Åpne Install tool fra Backend, Velg All Configuration. Finn fram til hvor
det står [RequiredExt]. Her skal det stå "cms,version,lang,sv". Dersom du
bruker versjon 3.8.1 er det mulig det skal være "cms,lang,sv" (husker ikke,
og har ingen 3.8.1 eller tidligere installasjoner igjen). Feilen din indikerer
at det ikke står "cms" med mere her. Klare du ikke å åpne backend prøv å
åpne install tool direkte, "http://your.site.com/typo3/install/index.php"

Funker ikke dette kan du prøve å skrive følgende linje inn i ext_localconf.php
(egen linje). Du finner denne også i typo3conf.
$TYPO3_CONF_VARS["EXT"]["requiredExt"] = 'cms,version,lang,sv';

Dette bør hjelpe uansett.

Husk igjen å sikre at temp_cached... filer er slettet.

Funker heller ikke dette, ja da har du et problem. Trolig er eneste løsningen
å gjøre en ny installasjon. Da går du fram på følgende måte.
* Ta backup av databasen (enten ved hjelp av phpmyadmin eller annet verktøy
for dette)
* Ta sikkerhetskopi av alle filer under fileadmin
* Ta sikkerhetskopi av alle filer under uploads
* Ta sikkerhetskopi av alle filer under typo3conf/ext (slik at du slipper
å installere alle extensions på nytt)

* Slett alle filer i installasjonen

* Installer TYPO3 på nytt, men istedet for å lage ny database kobler du deg
opp mot den gamle. Kopier inn filene som du laget sikkerhetskopier av. Da
skal du sitte med alt som du satt med tidligere, men må installere extensions
på nytt (ikke importere/installere).

WBR,
Erik Svendsen
www.linnearad.no