[Typo3-UG Norway] Noen korte inntrykk fra TYCON3, og noen tanker om TYPO3 i Norge.

Erik Svendsen erik at linnearad.no
Fri Sep 16 16:06:03 CEST 2005

Hei liste.

Som deltager på TYCON3 i Karlsruhe fra 8 - 11. sept (tror jeg var den eneste
norske), velger jeg å komme med noen av mine inntrykk. Dere som følger med
på andre Newslists og TYPO3.org har sikkert forstått at dette var en glimrende
konferanse.

Torsdag den 8 ble flere klasser med mulighet til å gå dypere inn i visse
sider arrangert. Selv deltok jeg på en halvdagssesjon om TemplaVoila. Interessant
å virkelig få se fleksibiliteten i denne "extension" når det gjelder å raskt
bygge fleksible nettsteder med TYPO3. Torsdag kveld var det uorganisert og
uformell sosialisering rundt på diverse utesteder i Karlsruhe.

Fredag startet med "Keynote" fra Kasper. Her ble TYPO3 sine visjoner og fremtidsplaner
presentert. Versjon 4 forutsettes å komme i desember, og versjon 5 i slutten
av 2006. Kasper holdt en inspirerende tale. Videre utover fredag var det
foredrag knyttet til ulike temaer av både teknisk art, prosjektgjennomføringer,
eksempler etc. På tycon3.typo3.org finnes programmet og kopi av de fleste
foredragene. Video vil komme etterhvert. Foredragene var svært interessante,
og viste klart hvilke potensialer TYPO3 har. Selv om noen var litt avanserte
for en som pr dato mest divere med TYPO3 på hobbybasis.

Fredagskvelden ble avsluttet med en felles middag med fri alkoholservering
til klokken var 12. Her knyttet man nye kontakter blant de over 200 deltagerne,
samt diskuterte både programmering og andre utfordringer. Flestepartene av
deltagerne forlot konferansen ved konferansens offisielle slutt på lørdag
ettermiddag, mens enkelte, inklusive undertegnede ventet til søndag med tilbakereise.
Og fikk dermed tid til å knytte ennå flere kontakter i miljøet, samt drikke
mer tysk øl.

Summa summarum, 4 flotte dager i Tyskland, faglig utbytte og ikke minst mange
kontakter i miljøet. Og ikke minst nyttig og artig å se ansiktene bak navnene
på ulike lister.

Anbefaler alle som har mulighet til å delta på enten TBOARD (utviklerforkusert)
og TYCON3 (vil få nytt navn neste år). Det er verdt pengene.

Og til slutt noen tanker om TYPO3 i Norge. Jeg tror vi alle må være enig
i at TYPO3 er lite kjent i Norge. Dette er etter min mening synd, fordi TYPO3
ikke bare er et alternativ i konkurranse med postNuke, Mambo, EZPublish og
Zope/Plone. Men på samme måte som de to sistnevnte er det en reell konkurrent
til kommersielle CMS/CMF systemer med lisenskostnader på fra 100 000 kr og
oppover. Noe som tydelig vises blant annet i Tyskland, der TYPO3 brukes i
mange store installasjoner, og har en posisjon i markedet på samme nivå som
kommersielle løsninger. Og jeg mener TYPO3 også er et langt bedre rammeverk
enn de fleste løsninger laget av mindre norske firmaer. Så hvorfor ikke få
litt fart på TYPO3 i Norge også. Signaler om større bruk av åpen kildekode
i det offentlige gir jo muligheter.

Nå har jeg alt sagt meg villig til å bidra i det arbeidet som TYPO3 Association
skal gjøre for å bedre kunnskapen om TYPO3 i ulike land. Men vi kan også
gjøre noe på egen hånd. Noen av mine ideer er.
* Prøve å få til brukerseminarer/kurs her i Norge. Regner med at vi skal
kunne få oppover noen av guruene til en fornuftig pris. Kontaktene er alt
knyttet.
* Bygge opp et konsulentnettverk på TYPO3. I og med at TYPO3 i realiteten
er et omfattende system er det først i mellomstore til store prosjekter fleksibiliteten
etc kommer til sin rett. Dette gjør at man ofte bør være flere som arbeider
sammen ved behov.
* Etablere et eget norsk TYPO3 nettsted. Ideen er fremmet før, uten særlig
respons - men kanskje kan dette realiseres.

Kanskje andre har flere ideer.

Nå regner jeg med at mange brukere av TYPO3 i Norge ikke nødvendigvis leser
nyhetslista til TYPO3 UG Norway, så tips rundt dersom dere kjenner noen som
bruker TYPO3.

WBR,
Erik Svendsen
www.linnearad.no