[TYPO3-UG Dutch] White pages problemen na Debian update

Jigal van Hemert jigal.van.hemert at typo3.org
Mon Nov 18 10:56:51 CET 2013

Hoi,

On 18-11-2013 8:54, "HocomAdvies [ 🌷 Wiechert Hooghwinkel ]" wrote:
> Om ook nieuwere versies van Typo3 goed te kunnen gebruiken, hebben we
> onze Debian server geupgrade van 6.0  naar 7.0 Wheezy. Dat is
> allemaal goed verlopen. Echter blijken nu enkele Typo3 sites die nog
> op wat oudere Typo3 versies draaien nu niet meer te werken. (o.a.
> versie typo3_src-4.5.2 en nog ouder 4.4.2)

Bij die oude versies is het niet zo zeer de vraag *of* iemand de site
zal hacken, maar eerder *wanneer* dit gaat gebeuren.
TYPO3 4.5 wordt nog steeds onderhouden dus is een core update naar de
laatste 4.5.x versie echt niet zoveel werk.
De 4.4 versie is natuurlijk al jaren niet meer bijgewerkt en zal wel
enige security gaten bevatten (die ook bij kwaadwillenden bekend zijn).

> Bij het openen van de url
> krijg je daar alleen de gevreesde white screen te zien. Een versie
> met Typo3 4.6.0 werkt deels wel. Maar lijkt weer moeite te hebben met
> rewrite van de url. Versies met Typo3 6. >  werken zo ver nu te zien
> wel. En de nieuwste Typo3 versie werkt ook.

Debian 7.0 Wheezy bevat PHP 5.4.4 [1]
TYPO3 4.5.30 ondersteunt PHP 5.2.x-5.5.x
TYPO3 4.4.x zou je kunnen opzoeken, maar ik verwacht dat het PHP
5.2.x-5.3.x zal ondersteunen.

> Iemand met de zelfde ervaring en wellicht een hint in de juiste
> richting om alles weer aan de praat te krijgen? Kan het ook nog in
> gewijzigde rechten op bepaalde mappen zitten, die door de Debian
> upgrade wellicht zijn verandert?

Als je PHP error logging inschakelt (bijvoorbeeld zoals Benjamin heeft
uitgelegd) dan zul je waarschijnlijk foutmeldingen krijgen die
uiteindelijk te maken hebben met verschillen in functionaliteit tussen
de PHP versies.
Je 4.5.2 installatie is met een upgrade wellicht snel werkend te krijgen
(tenzij ook een paar extensies een upgrade moeten krijgen).
Voor de 4.4.2 installatie is een upgrade naar 4.5 ook de meest voor de
hand liggende oplossing; dit kan echter meer problemen inhouden.

Er zijn systeembeheerders die hun servers zo hebben ingericht dat
meerdere PHP versies naast elkaar kunnen werken (bij enkele TYPO3
hosters kun je zelfs per domein een PHP versie kiezen). Dan zou je op de
een of andere manier de boel kunnen configureren dat enkele TYPO3
installaties van een oudere PHP versie gebruik maken.
Maar ook hier geldt dat oude, niet onderhouden PHP versies een reëel
veiligheidsrisico vormen.

[1] http://www.debian.org/News/2013/20130504

--
Jigal van Hemert