[TYPO3-UG Dutch] Hosting requirements

Peter Ruijter peter.ruijter at gmail.com
Thu Apr 11 11:07:52 CEST 2013

Beste Nico,

Je vraag is niet erg eenvoudig te beantwoorden, omdat de zwaarte van de
door jou gebruikte pagina's lastig is in te schatten. Als pagina's traag
beginnen te laden die eerst wel snel waren, dan zit het probleem over het
algemeen in de database opzet en het gebruik ervan. Als er meer data in een
tabel word geplaatst, dan heeft de database engine meer rekenkracht nodig
om de juiste resultaten terug te geven. Over het algemeen is het toevoegen
van enkele indexen en het vereenvoudigen van queries al ruim voldoende om
pagina's weer snel te maken. Gebruik de database bijvoorbeeld alleen voor
het opslaan van gegevens en gebruik PHP voor alle reken toepassingen. Het
toevoegen van extra caching bijvoorbeeld door gebruik te maken van de
nc_staticfilecache extensie kan je ook al een flinke boost geven in de
snelheid van de sites.

Op de VPS configuratie die je aangeeft, kan je redelijk wat TYPO3 sites
draaien, maar hierbij ligt het er ook weer aan hoe "zwaar" de websites zijn
die je er op wilt draaien. Het ligt overigens niet heel veel aan welke
versie van TYPO3 je gebruikt. Al zou ik mij kunnen voorstellen, dat TYPO3
6.0 sneller zou moeten zijn, omdat deze versie doorgeëvalueerd is, maar dit
is een aanname.

Ik heb nu zes TYPO3 6.0 sites, simultaan naar alle tevredenheid op een
eenvoudig VPS draaien, maar het bouwen van high performance sites blijft
nog steeds wel een vak, waarbij je met een heel aantal zaken rekening moet
houden.

Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt.

--

Vriendelijke groeten,

Peter Ruijter