[TYPO3-UG Dutch] Hoe en wat met de Extensionmanager

Daniel Doesburg | DOESBURG.BIZ daniel at typo3-nl.eu
Tue Jun 19 15:01:09 CEST 2012

Ja, ik voel me alweer een soort van Zwiebertje in de Gijsbrecht.

In de nieuwste versie van de EM gaat het bij mij nog niet altijd goed. Als
ik een extensie importeer zie ik in dat kleine schermpje wat dan verschijnt
"Venster sluiten", of woorden van die strekking. Als ik dan goed wakker ben
ga ik op zoek naar een button. Maakt niet uit wat er op staat. Als er zo'n
button is moet er vaak nog wat gebeuren.
Maar soms gehoorzaam ik die sluitopdracht gedachteloos. Stom! Helemaal mee
eens, maar toch . . .

Nu was het zo, dacht ik, dat je dan op de naam van de extensie kon klikken
waardoor er een rij buttons/tabjes bovenin het scherm (cruciaal in dit
verhaal) beschikbaar kwamen waarmee je de database en de configuratie en nog
wat zaken kon bijwerken.

Ik heb 2 nieuwe sites met T3 versie 4.7.1. In de ene kun/moet je op de naam
klikken zoals hierboven omschreven.

In de andere heeft elke regel een klein driehoekje aan het begin. Nog voor
dat legosteentje.
En daar moet je dan op klikken om een soortgelijk effect teweeg te brengen.
Daar is ook wel mee te werken. Alleen vind ik die methode wat lastiger.
Waarom? Nou, doe het maar eens.

Als er zo'n driehoekje staat werkt het klikken op de naam niet.
En als er zo'n driehoekje staat en het gaat om een regel in de EM die een
beetje laag op het scherm staat, dan verdwijnt het onderhoudsscherm onder de
horizon. Je moet dan eerst het scherm dichtklappen, ja ook weer met een
driehoekje, dan een stuk omhoog scrollen en vervolgens het onderhoudsscherm
opnieuw openen. Lastig! Toch?

Nu de vraag: waarom heeft de ene geen driehoekjes en kan ik zo op de naam
klikken om het onderhoudsscherm te openen en ís er bij de andere (exact
dezelfde versie) een driehoekje aan het begin van de regel waar je op MOET
klikken om hetzelfde te kunnen doen.
Waar zit 'em dat verschil in?

Met vriendelijke groeten,

Daniel Doesburg