[TYPO3-UG Dutch] Cookie wetgeving van kracht

Martin van der Linden info at elegantchaos.nl
Tue Jun 12 14:41:43 CEST 2012

Ben er ook mee bezig geweest de laatste tijd. En heb ook een aantal
online-juristen hierover gesproken.

De oplossing die Jordan biedt, is voor de NL-wet niet voldoende. Wij
hebben namelijk nog een veel stengere wetgeving dan de rest van Europa.

Zoals iemand al eerder meldde, je moet echt toestemming hebben voor je
cookies gaat plaatsen. Dat moeten mensen bewust doen. Je moet aangeven
welke cookies je plaatst en voor welke reden.

Dat geldt voor alle cookies, behalve wanneer ze nodig zijn voor het
funtioneren van je website. Denk dan aan winkelmandjes of
inlogmogelijkheden.

Advertenties of tracking/analytics cookies mogen dus niet meer zonder
toestemming geplaats worden.

Nou lijkt het erop alsof de wet massaal genegeerd wordt. Zelfs politieke
partijen, de 2ekamer maar ook de Opta voldoen zelf met hun website niet
aan de regels.

Voorlopig wachten wij ook af voor we actie ondernemen. Er zal vast een
proefproces komen binnenkort. Waarna duidelijk wordt wat er nu precies
moet gebeuren.

Wel iets om heel goed in de gaten te houden de komende tijd.

gr,

Martin