[TYPO3-UG Dutch] Database abstratie laag DBAL vraag..

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Sun Jan 29 22:14:33 CET 2012

Hoi,

On 24-1-2012 15:19, Krupers, Niels wrote:
> Na wat gezoek op internet kom ik niet helemaal uit wat DBAL nou precies
> is en/of doet. Mijn vraag is of ik DBAL als eerste stap moet zien in het
> volgend beschreven 'probleem'

DBAL binnen TYPO3 zorgt ervoor dat op grond van tabelnaam een query
wordt herschreven om uitgevoerd te worden op een andere database.

Deze andere database kan van elk van de ondersteunde types (MySQL,
Oracle, PostgreSQL, MS SQL server) zijn.

Het herschrijven gebeurt op twee vlakken:
- de taalconstructie voor de betreffende DBMS
- de tabel- en veldnamen volgens de mapping
Deze mapping was in eerste instantie bedoeld omdat sommige DBMSen
beperkingen hebben qua lengte van namen (bijv. Oracle). Het is echter
ook te gebruiken om een niet-TYPO3 tabel virtueel te voorzien van
TYPO3-achtige veldnamen.
Door deze mapping zijn de tabellen ook in bijvoorbeeld TypoScript te
gebruiken alsof het normale TYPO3 tabelstructuren betreft.

Niet alle query's kunnen herschreven worden. Een beperkt deel van de
MySQL functies en constructies wordt ondersteund [1], zodat niet alle
extensies via DBAL correct werken.

[1]
http://forge.typo3.org/projects/extension-dbal/wiki/DBAL_Cookbook_for_Extension_Developer

--