[TYPO3-UG Dutch] Afbeelding in TemplaVoila FCE

Marijn Depraetere marijn.depraetere at telenet.be
Tue Nov 15 00:26:32 CET 2011

Dag List,

Waarschijnlijk ben ik gewoon niet behendig genoeg in TypoScript, maar dit
probleempje frustreert me nu al een tijdje.

Ik heb een Flexible Content Element aangemaakt via TemplaVoila.  Ik heb met
html/css een soort productfiche heb gemaakt en die via TemplaVoila als FCE
aangemaakt.  Nu kan ik deze productfiche als inhoudselement gebruiken.
 Aangezien die productfiche nogal specifiek is heb ik er voor gekozen
rechtstreeks met invulvelden te werken.  Dus heb ik mijn velden de waarde
"Bodytext for Real Text Editor" en ook een veld als type "image" ingesteld
binnen dit FCE.  Als ik dit FCE invoeg als een inhoudselement kan ik dus
effectief een afbeelding selecteren en dan het inhoudselement opslaan.
 Hierdoor verschijnt mijn productfiche op de website, echter is er een
probleempje met de afbeelding.

Als ik de "standaard" aangemaakte DS-code gebruik verschijnt mijn
afbeelding, maar dan niet aangepast aan het formaat die ik wens.  Nochtans
leest de typoscript binnen de DataStructure van dit FCE als volgt voor dit
veld:

----
<TypoScript><![CDATA[
10 = IMAGE
10.file.XY = 200,150
10.file.import = uploads/tx_templavoila/
10.file.import.current = 1
10.file.import.listNum = 0
10.file.maxW = 200
10.file.minW = 200
10.file.maxH = 150
10.file.minH = 150
]]></TypoScript>
---

Dit zou, volgens mij, toch een afbeelding moeten genereren die maximum
200px breed en 150px hoog is.  Echter verschijnt de afbeelding in zijn
oorspronkelijke verhouding: is de afbeelding 800x600 dan is dat ook zo
binnen mijn productfiche.

Daarom heb ik de typoscript binnen de DS aangepast naar dit:

---
<TypoScript><![CDATA[
10 = IMAGE
10.file = GIFBUILDER
10.file {
XY = 250,250
quality = 96
format = jpg
10 = IMAGE
10,file.import = uploads/tx_templavoila/
10.file.import.current=1
10.file.import.listNum=0
10.file.height=250
10.file.width=250
}
]]></TypoScript>
---

Nu verschijnt er inderdaad een afbeelding, in JPG met afmetingen 250x250,
maar: deze is volledig blanco.  Ik heb dus niet mijn afbeelding maar een
wit vierkant van 250x250.

Ik heb nogmaals mijn installer er op nagekeken, de verwerking van
afbeeldingen loopt perfect op deze server.  Daar kan het dus niet aan
liggen.

Kan iemand me wat op weg helpen hiermee?  Verder ben ik eigenlijk ook op
zoek naar een manier om een click-enlarge actie toe te passen aan deze
afbeelding.

Alvast bedankt voor de tijd.

Groetjes,
Marijn Depraetere