[TYPO3-UG Dutch] tt_news: alternatief voor clearCacheCmd (alleen cache verwijderen van record)

Muriel le Pair typo3 at strangefruit.nl
Sun Jun 5 13:43:35 CEST 2011

Hoi Daniel,

Op 4-6-2011 20:18, Daniel Doesburg | DOESBURG.BIZ schreef:
> Het lijkt me geen zinvolle vraag. Pagina's worden gecached. En als je 1
> pagina uit de cache flushed zal dat nauwelijks invloed op de snelheid
> hebben.

Jawel. Bij tt_news maak ik gebruik van de genaral storage id. Dat
betekent dat alle records worden opgeslagen in een sysfolder.
De manual raad aan om bij het aanpassen van een record automatisch de
cache te verwijderen van de pagina die wordt gebruikt voor single view.

Stel je hebt 1000 records in tt_news dat betekent dat er op zijn minst
1000 verschillende cache pagina's bestaan van de single view pagina
(aangenomen dat alle pagina's zijn opgevraagd).

Als je instaat zou zijn om alleen de cache te verwijderen van het ene
record dat is aangepast, betekent dat dat het weliswaar even duurt
voordat als dat specifieke record door een bezoeker wordt opgevraagd
maar alle andere tt_news records zijn in dat geval nog snel opvraagbaar.

> De eerste die de pagina opvraagt zal even moeten wachten. Maar
> alle volgende krijgen weer de nieuwe cache-versie te zien.

"even" is in dit geval een relatief begrip. Ik heb het even getimed,
maar als ik de cache weg goot van alle pagina's die te maken hebben met
tt_news dan duurt het 8 a 10 seconden voor dat zo'n pagina is geladen.
Dat is echt veel en veel te lang (een bezoeker is al lang weg). Een
cached pagina staat er binnen een 1 seconden.

> Als jij klachten hebt over de snelheid na het aanpassen van een
> nieuwsrecord denk ik dat je als waarde voor clearCachCmd "all" en/of
> "pages" gebruikt is het begrijpelijker. Maar met alleen de ID's van de
> betreffende pagina's valt het wel mee.

Nee ik verwijder zoals gezegd alleen de cache van de desbetreffende
pagina's. Het gaat ook niet om de performance van de gehele site maar
over die van tt_news (hoewel ik ook opzoek ben naar meer info hoe je
TYPO3 in het algemeen kunt versnellen want het verschil tussen cached en
nog niet cached is redelijk dramatisch).

--
met vriendelijke groet,

Muriel le Pair