[TYPO3-UG Dutch] TYPO3 zonder innodb ?

Jordan van Bergen jordanvanbergen at gmail.com
Tue Dec 20 12:32:18 CET 2011

Ik snap de voordelen van innodb en begrijp dus waarom het TYPO3 CMS
dit toegevoegd heeft gekregen. Maar er zitten ook zeer irritante
nadelen aan innodb. Dit heeft alles met systeembeheer te maken.

Het gebeurt gelukkig niet vaak maar bij een systeem crash waarbij iets
wordt uitgezet terwijl de machine draait kunnen mysql databases dus
corrupt raken. Als je dan innodb hebt geldt dat je met je handen in
het haar zit om het te herstellen omdat die TYPO3 tabellen enorm
kunnen ontploffen door het gebruik van innodb. Zo ben ik nu bezig met
een sys_log aan het terugzetten van meer dan 1,5 GB. Dat gaat tergend
langzaam.

Leuk dat innodb verhaal maar vanuit systeembeheer oogpunt een drama
bij calamiteiten. Normaal heb je buiten veel HD vreetruimte er geen
last van maar als je iets moet restoren bij calamiteiten dan is het
opeens niet zo fijn meer.

Zo kon ik niet eens even dit doen:
DROP TABLE IF EXISTS `sys_log`;
omdat het systeem aangaf dat deze database tabel niet bestond maar
CREATE TABLE `sys_log`
kon ook niet omdat er al zo'n database tabel was. Je ziet dat een
corrupt innodb mysql verhaal je helemaal gek maakt. Het is me zojuist
gelukt om vanuit een backup alles binnen 2,5 uur weer online te
krijgen maar ik heb daarbij wel rare fratsen moeten uithalen.

Ik heb dit geprobeerd:

1. via de MySQL mogelijkheden de tabellen geprobeerd te repairen
uitkomst: mislukt
2. dan de corrupte tabellen maar verwijderen
uitkomt: drop table van de corrupte tabellen onmogelijk
3. dan maar mysql stoppen en daarna de corrupte databases verwijderen
uitkomt: dat mag
4. mysql starten, de desbetreffende database aanmaken
uitkomst: lege database en dus geen werkende website
5. restore van de backup mysqldumps van een dag er voor
uitkomst: alles weer online na meer dan 2,5 uur wachten door de enorm
grote cache/syslog/realurl innodb tabellen.

Iemand een idee hoe en of je TYPO3 nog steeds probleemloos (laatste
versies van TYPO3) zonder innodb kunt laten draaien of dat innodb echt
een vereiste is om het goed te laten functioneren?

Met vriendelijke groeten,

Jordan van Bergen