[TYPO3-UG Dutch] Serverbeheer MySQL vraag

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Mon Apr 25 15:54:24 CEST 2011

Hoi,

On 25-4-2011 14:22, Bas v.d. Wiel wrote:
> De bewering m.b.t. die 480 miljoen records zal vast wel kloppen. MyISAM
> snijdt een heleboel bochten af t.o.v. InnoDB dus heb je één user, dan
> zal MyISAM waarschijnlijk wel sneller een resultaat kunnen oplepelen.
> Da's alleen wel een totaal ander gebruikspatroon dan een CMS onder een
> website heeft. In "ons" geval dus niet erg relevant.

Oh ja, in zijn specifieke geval in die installatie met zijn configuratie
en de gebruikte query zal MyISAM wellicht sneller zijn. Het ging mij om
de algemene stelling de als je prestaties wilt dat MyISAM dan het
antwoord zou zijn.

In "high concurrency" situaties (veel lees- en veel schrijfbewerkingen
tegelijkertijd) zie je dat de prestaties van MyISAM al snel instorten
(orde van grootte 100k records) en InnoDB een constante snelheid houdt.
Met een half miljard records zou de boel wel eens uit het geheugen
kunnen lopen en krijg je een situatie die enorm afhangt van wat
toevallig al in geheugen aanwezig is, snelheid van schijven, etc.

De tabellen die in TYPO3 als InnoDB zijn uitgevoerd zijn ook allemaal
tabellen waar in veel gevallen tegelijkertijd in gelezen en geschreven
wordt (bijv. cache*).

--
Kind regards / met vriendelijke groet,

Jigal van Hemert.