[TYPO3-UG Dutch] Aankondiging TYPO3 4.5 beta1

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Sat Nov 20 22:29:05 CET 2010

Hoi,

On 20-11-2010 20:12, Daniel Doesburg wrote:
> Deze release lijkt wat prematuur gereleased. Natuurlijk heb ik gezien
> hoe de jongens de afgelopen dagen en weken zich uit de naad gewerkt
> hebben om alle openstaande punten af te werken. En daarvoor niets dan
> lof. Maar m.i. mankeerde er nog te veel en was er veel te weinig getest
> om te releasen. Waarom moet die datum zo heilig zijn?

Het is een beta versie, dus moet er gewoonweg nog veel getest worden.
Aangezien TYPO3 een community product is kan juist die community als
zeer groot testplatform optreden. Er volgen dit jaar nog twee
betaversies voordat de release candidates opgebouwd worden. Hiermee kan
de boel grondig getest zijn voor de uiteindelijke release.

Dat er aan datums vastgehouden wordt is simpelweg gekomen door
ervaringen uit het verleden en uit wensen van de gebruikers. 4.3 heeft
een enorm ontwikkelingstraject gekend omdat men die versie zo goed
mogelijk wilde krijgen. Gebruikers bleven toen zeer lang met een
eigenlijk verouderde 4.2 doorwerken.
Daarna is besloten om een strakker release schema aan te houden. Om de
kwaliteit hoog genoeg te houden worden er in principe na beta1 geen
nieuwe features meer toegevoegd (dit ter beoordeling van de release
manager). Tot de release datum is er dan nog ruimte om de features te
testen en te verbeteren.

> Verder is het geen vooruitgang, naar mijn idee, dat de pagetree
> voortdurend opgevouwen wordt als de nieuwe Page extensie aan staat.

De nieuwe pagetree is vlak voor deze beta1 toegevoegd en kent diverse
verbeteringen: betere drag'n'drop (cursor geeft aan wat er mogelijk is;
deelbomen zijn te openen tijdens het slepen), inline de titel van een
pagina wijzigen, kleinere delen van paginaboom worden per keer geladen,
dus sneller.
Wel moet er nog veel aan gebeuren. Styling, onthouden van staat van
open/gesloten delen, etc. Momenteel is het een losse extensie en kan dus
nog niet door bijvoorbeeld TemplaVoilà gebruikt worden.

> Ik vind het jammer dat de help functie niet meer uit te zetten is. Maar
> dat schijnt de vooruitgang te zijn.

En het kan ook niet meer voortdurend aan gezet worden. Er is door het
UXW team gekeken en vrijwel alle besturingssystemen en programma's
hebben helpteksten als 'tooltips'; mensen zijn daar inmiddels aan gewend
geraakt en verwachten het van een systeem.

> De tegenwerping kan zijn dat het "nog maar" een eerste beta is. Ik vraag
> het me af of dit het doekje voor het bloeden mag zijn.

Het is een eerste beta en daarmee kun je de nieuwe features vast zien,
testen, bugs rapporteren, je eigen documentatie mee bijwerken, je
extensies op testen, etc. Geen doekje, gewoon de huidige stand van zaken
in de ontwikkeling naar 4.5.

> De laatste tijd roepen releases, beta of niet, bij mij het gevoel van
> haastwerk op. Jammer.

Het enige dat hier helpt is dat er *voor* een release meer getest wordt
door de community. Te veel mensen wachten tot versie 4.x.1 uitkomt met
het gebruik, want "dan zijn de meeste bugs wel gefixt". Wachten tot
anderen het getest hebben en weer anderen de problemen opgelost hebben.

Hoewel niet iederen kan bijdragen door te bouwen aan TYPO3, moet toch
vrijwel iedereen die TYPO3 inzet om websites mee te bouwen toch wel
kunnen meehelpen door te testen.

> Het installeren van het intro pakket heeft een aantal problemen waardoor
> iemand die nog niet zo vaardig is in TYPO3, en voor dezulken is toch het
> intro pakket, totaal de weg kwijt raakt.
> Er wordt bv alleen een admin als backend user aangemaakt, i.p.v. de
> lijst die op de homepage genoemd wordt. En van die admin werd, bij mij,
> het wachtwoord niet herkend. Maar nogmaals, dat zegt niets van de nieuwe
> T3 versie (hoop ik).

Het is serieus heel goed dat je dit getest hebt, maar zoals we allemaal
weten zal er weinig gebeuren als dit niet in de bugtracker terechtkomt
(kijk even of er een project op forge.typo3.org voor bestaat en anders
kan het in de algemene bugtracker op bugs.typo3.org). En ja, het klopt
dat je al wat dingen hebt aangemeld, maar dit is meer een opmerking in
het algemeen.

Het is niet erg als hetzelfde probleem meerdere keren wordt
gerapporteerd; dat is altijd nog beter dan dat het helemaal niet wordt
gerapporteerd.

Het klinkt als een plaat die blijft hangen, maar te vaak hoor je van
problemen die volgens de bron al voor de release aanwezig waren.

Als zoveel mogelijk mensen grondig testen en de bevindingen in de
bugtrackers rapporteren is de kans groter dat er voor eind januari een
versie is waar iedereen trots op kan zijn.

Om nog een indruk te geven van wat veranderingen en nieuwigheden (uit
m'n hoofd):
- nieuwe zoekfunctie rechtsboven
- nieuwe workspace module
- extension manager wordt opnieuw gebouwd (heeft nu max. 17MB nodig in
plaats van heeeel veel en kan ook met andere TER servers werken)
- van bestanden wordt meteen informatie in database bijgehouden
(duplicaten controleren, verwijderen controleren, basis voor nieuwe DAM)
- meer taken beschikbaar voor scheduler
- ingebouwde link checker (web > info)
- Typoscript in bestanden via t3editor te bewerken
- Typoscript stdWrap is sneller en meer eigenschappen hebben stdWrap support
- htmlArea RTE heeft betere mogelijkheden om content schoon te maken bij
plakken
- default UTF-8 in backend (minder conversies dus meer snelheid)
- schermen voor eigenschappen van pagina's en content elementen zijn
opnieuw ingericht om eigenschappen beter bij elkaar te zetten
- page module kan andere layout krijgen dan kolommmen (inclusief wizard
om zo'n layout te kunnen opbouwen)
- etc.

--
Kind regards / met vriendelijke groet,