[TYPO3-UG Dutch] TYPO3 requires PHP 5.2.0 or higher.

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Sat Jan 23 16:34:22 CET 2010

Hoi Dick,

> CentOS == RedHat! een beetje verdieping en je had dat geweten.

Net even gezocht en het blijkt dat CentOS een fork is van RedHat die in
2007 het levenslicht zag. Sorry dat ik niet van alle linux distributies
hun geschiedenis ken. Overigens lijkt mij dat er in ruim twee jaar nogal
wat verschillen zijn ontstaan tussen de twee...

> en verder
> is CentOS een enterprise linux en dus is het een idioot verschijnsel dat
> TYPO3 een enterprise linux distro niet ondersteunt. Maar goed, je hebt
> gelijk wb de versies. Natuurlijk is 5.1 oud.

'k Zou dan persoonlijk eerder gaan vragen aan CentOS waarom ze eigenlijk
zo'n oude versie van PHP meeleveren. Daarbij is PHP vrij simpel te
upgraden naar een recente versie, dus erg problematisch zal het niet zijn
om een beetje up-to-date systeem te hebben.

> Dat worden ze dus! En dus zijn de zakelijke gebruikers van die distro's
> buitensgelsoten van een CMS dat zich zegt te richten op de zakelijke
> markt. Een slechte zaak.

Een beetje zwart/wit gesteld. Als een zakelijke gebruiker alleen de OS'en
out-of-the-box wil gebruiken is hij toch een beetje wereldvreemd.
Installeer je Windows op een PC dan staat hij eerst een uurtje of langer
updates binnen te slurpen. De meeste andere software die je net hebt
gekocht is ook eerst een tijdje bezig alle patches, etc. binnen te halen.
Ook met je server OS zul je waarschijnlijk even bezig zijn om precies de
pakketten te installeren die je nodig hebt en daar de nieuwste versies van
op te halen.

Aan de andere kant zou je blij moeten zijn met software die gebruik maakt
van recente ontwikkelingen. Er is al een hoop 'balast' uit TYPO3 gehaald
door gebruik te maken van eigenschappen van de minimaal vereiste versie.
Zo is recent een aantal controles vervangen door PHP Filters (5.2
feature), etc.

> [datum uitleg geknipt; die is mij bekend; ik ben geen groentje op dit
> gebied]

Ach, veel mensen realiseren zich niet hoe snel de tijd gaat...

> Beetje denigrerend toontje bespeur ik hier. Waar is dat voor nodig?

Jammer van het bespeuren... Ik bedoelde er alleen mee te zeggen dat zelfs
PHP 5.2 niet heel nieuw te noemen is. Met de komst van TYPO3 4.3 is 4.1
ook "deprecated" verklaard [1]. Veel oudere versies ondersteunen is niet
realistisch, vooral niet voor een niet-commercieel product als TYPO3.
(Microsoft heeft gewoon nog (grote) klanten die betalen voor support voor
XP en de bijbehorende IE6)

> Daar denkt RedHat blijkbaar anders over en met haar vele zakelijk
> gebruikers.

Is dat dan TYPO3 te verwijten of RedHat/CentOS/... ?

> Samenvattend ben ik het met je eens dat het te betreuren is dat RedHat
> (en dus ook CentOS) nog wordt geleverd met php 5.1 Maar, omdat dit een
> zakelijke linux distro is vind ik het voorbarig van TYPO3 programmeurs
> dat zij deze markt in de kou zetten door PHP 5.2 te eisen.

Dit is echt niet "in de kou zetten". In 2007 is besloten nog een tijdje
5.1 te blijven ondersteunen, maar als linux distributies drie jaar (en dat
is in internetjaren ongeveer een eeuwigheid) nog steeds niet overgegaan
zijn naar een nieuwere versie dan is het tijd om verder te gaan.
Er is ook een zeer duidelijke actie in 2007/2008 geweest waarin een aantal
grote PHP software pakketten de overgang naar PHP 5.2 aangekondigd hebben
[2]. Misschien dat je juist moet stellen dat de linux distributies hun
(betalende!!) enterprise klanten in de kou zetten door nog steeds PHP 5.1
mee te leveren?

[1] http://typo3.org/download/version-matrix/  (ja, een 'draft' pagina,
maar de website loopt in wel meer opzichten achter bij hetgeen in
mailingslists gepubliceerd wordt)
[2] http://www.gophp5.org/

--
Jigal van Hemert.