[TYPO3-UG Dutch] TYPO3 requires PHP 5.2.0 or higher.

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Fri Jan 22 23:40:10 CET 2010

> TYPO3 requires PHP 5.2.0 or higher.
> Dat is raar. In de specs van TYPO3 op de website is te lezen dat T3
> rekening houdt met enterprise linux distro's als CentOS die nog gebruik
> maken van php-5.1 en pas zal overgaan tot 5.2 als die distro's ook over
> zijn.
>
> Helaas weigert TYPO3 te starten op mijn CentOS distro (met php 5.1)
> Hoe moet ik deze verklaring van TYPO3 verklaren/uitleggen?

Op de pagina met systeemeisen [1] valt te lezen dat TYPO3 PHP 5.2 vereist.
De tekst "PHP 5.2" is een link naar een pagina met nadere uitleg [2]. Deze
uitleg is van 13 juli 2007, dus 2,5 jaar oud!

De tekst legt verder uit dat als je PHP 5.1 gebruikt je misschien geluk
hebt, omdat ze PHP 5.2 specifieke functies zullen vermijden zolang de
Enterprise versies van Novell en RedHat nog 5.1 bij zich hebben. CentOS
wordt hier niet genoemd!
'k Heb niet zo snel op de Novell en RedHat sites kunnen vinden of ze nog
steeds met 5.1 verscheept worden.

Nog even verder met datums: PHP 5.2.0 verscheen op 2 november 2006 [3].
Misschien dat je op 22 januari 2010 (ruim 3 jaar later) zo ver bent om
eens gebruik te gaan maken van 5.2.x? Misschien is het je ontgaan, maar op
30 juni 2009 is PHP 5.3.0 al uitgekomen!

Gezien de hoeveelheid security problemen die in de loop van tijd in de
verschillende software pakketten is gefixt is het ten zeerste aan te raden
recente versies van die software te gebruiken. Dus gebruik je TYPO3 4.3.0,
dan ga je ook voor minstens PHP 5.2.x en MySQL 5.1.x

Oh ja, als je in de source code gaat zoeken tref je nog een laatste
aanwijzing dat 5.2 toch echt de minimale versie is [5].

[1] http://typo3.org/about/system-requirements/
[2] http://buzz.typo3.org/people/stucki/article/leaving-php4-behind/
[3] http://nl2.php.net/ChangeLog-5.php#5.2.0
[4] http://www.php.net/archive/2009.php#id2009-06-30-1