[TYPO3-UG Dutch] SEO en multilanguage website - link naar homepage niet goed

jochem nabuurs jochem at roquin.nl
Thu Feb 25 14:49:36 CET 2010

Henjo Hoeksma wrote:

> Hi Jochem,
>
> waarschijnlijk gebruik je een opzet als deze:
>
> - rootpage [shortcut naar home]
>   | - home
>
> Wat er vervolgens gebeurt is dat real url een link aanmaakt naar de home
> page, resulterend in .../home.html.
>
> Je kunt 2 dingen doen:
> - op de home pagina het vinkje 'exclude from speaking url' aanzetten en
> - de structuur omdraaien: home wordt de shortcut naar de rootpage
>
> In beide gevallen daarna: je real_url paths even leeggooien uit de cache
> (info module).

> [...]

Ik heb het nu met behulp van htaccess opgelost. Het probleem was dat de
homepage meedere keren voor dezelfde taal geindexeerd werd, namelijk
voor zowel "www.example.com/en/" als "www.example.com/en/home.html".

Onderstaande zorgt ervoor dat in elke url een taal parameter wordt
meegenomen zodat alle pagina's uniek zijn. Wanneer de "homepage" wordt
opgevraagd (bijv. "www.example.com/en/") dan wordt deze geredirect naar
"www.example.com/en/home.html". Nog belangrijker is dat bijvoorbeeld
"www.example.com/portfolio.html" ook herschreven wordt naar
"www.example.com/en/portfolio.html" aangezien de website al enige tijd
live is en is geindexeerd door zoekmachines.

# Match all urls in which no language var is present (Credits go to
Tomas Mrozek)
RewriteRule !^(en|nl|de)/  http://%{HTTP_HOST}/en%{REQUEST_URI} [R=301,L]

# Rewrite all urls with only language var so that a home.html is added
# This solves the problem of having multiple homepages with the same
language
RewriteRule ^nl/?$ http://sofon.lan/nl/home.html? [R=301,L]
RewriteRule ^en/?$ http://sofon.lan/en/home.html? [R=301,L]
RewriteRule ^de/?$ http://sofon.lan/de/home.html? [R=301,L]