[TYPO3-UG Dutch] Geen link kunnen maken met v4.4.1

Daniel Doesburg daniel at typo3-nl.eu
Fri Aug 27 23:41:35 CEST 2010

Hoi Jordan,

Ik ben er eens in gedoken, want dit soort zaken triggert me wel.
Bij een bepaalde 442 site kon ik met IE niet eens inloggen. D.w.z. dat
ik er direct weer uit gegooid werd. Ik zag nog even die nieuwe feature
waarin vriendelijk gevraagd wordt of je misschien ingelogd wilt blijven
maar kreeg geen gelegenheid om te reageren. Binnen 1 seconde stond het
inlogblokje weer voor mijn neus.
Een andere, ook 442, site gaf dit probleem niet.
Ik heb eerst alle plugins, add-ons,extensies en wat van Dis meer zei, in
IE uitgeschakeld. Alle caches, wachtwoorden, automatische invullingen
etc. gewist/geleegd/verwijderd.

Toen kon kreeg ik wel de tijd om op het uitlog knopje te klikken en zag
ik de gauche in alle rust naar rechts lopen.
Na het op deze manier uitloggen kon ik inloggen en bleef ook ingelogd.

Tering hé, wat een lang verhaal. En nog geen woord over een link.
Nee, dat komt nu.

Ik ging netjes een link aanmaken en dat ging allemaal goed. Waarbij het
me nu wel opviel (omdat jij me er opmerkzaam gemaakt had) dat de
selectie van de tekst inderdaad verdween op het moment dat ik op
"bestand" klikte. Maar dat had geen enkele slechte invloed op de goede
afloop. Namelijk een goed werkende link.

De moraal van dit verhaal: Kan het zijn dat jouw klant dingen
geïnstalleerd heeft waardoor TYPO3 als niet lichaamseigen afgestoten
wordt? Of de link in dit geval?

Een oplossing van een heel andere kant: Ik heb meermaals meegemaakt dat
het maken van links op al langer bestaande tekst problemen oplevert.
Zeker als er een link vlak bij zit.
Want je cursor verplaatst niet als je binnen het niet zichtbare deel van
een link zit. Het lijkt of tie vlak achter het "linkwoord" staat, maar
in werkelijkheid is hij al diep doorgedrongen in vijanderlijk gebied,
hier de link van het volgende woord. Maar als dat zo is worden de links
wel op een behoorlijke onsyntactische wijze aan elkaar geknoopt. Het kan
dan best gebeuren dat je in de RTE niets bijzonders ziet maar aan de
frontend een deel van de link leesbaar getoond wordt.

Remedie is in  dat geval met <> even de source te bekijken.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.

O ja. Nog een paar tips. Ik heb mezelf aangewend om bij het selecteren
van tekst als volgt te werk te gaan (ook voor strong en em etc.):
Ik ga met de cursor na de eerste letter staan en geef dan 1 keer <-
Dan markeer ik het woord met muis of pijltjestoetsen en ga dan weer net
zo ver terug tot de cursor voor de laatste letter staat. Het zal je
verbazen hoe vaak je vaker dan 1 keer (wat logisch zou zijn) op <- moet
drukken voor de cursor voor de laatste letter staat.
Enfin, op dat moment druk je dan weer 1 keer op ->. En doet dan wat je
doen moet (link, vet, cursief etc.)

Sinds ik zo werk heb ik veel minder problemen met verschachtelde
anchors. (of zoiets )

Kijwat je er van gebruiken kunt of wilt.

O ja, nog 1 tip: Bij mijn klanten roep ik altijd vanaf dag 1 dat de site
er goed uit moet zien in IE maar dat een redacteur veeeel beter FF voor
de backend kan gebruiken. Natuurlijk heb je te maken met ICT afdelingen
die soms dwars gaan liggen. Maar als je duidelijk maakt dat het (veel)
geld kost als ze dat niet toestaan (denk ook maar eens aan al die
handige add-ons voor FF waar IE nog nooit van gehoord heeft) is er vaak
wel een "hogerhand" die er voor zorgt dat de redacteuren nog veel meer
aan TYPO3 verknocht raken.

Goed weekend.

Met vriendelijke groeten,

Daniel Doesburg