[TYPO3-UG Dutch] Meertaligheid in eigen extensie

Mark Kuiphuis spam at markyourweb.com
Tue Sep 29 14:01:45 CEST 2009

Hoi allemaal,

Ik zit nu al geruime tijd te "stoeien" op het feit hoe het beste een
extensie meertalig gemaakt kan worden. In de Kickstarter heb ik hier al
rekening mee gehouden, maar ik vroeg me af hoe anderen dit doen.

Stel ik heb de volgende situatie:

Brandstof auto:
- Petrol (NL: Benzine)
- Diesel (NL: Diesel)
- LPG (NL: LPG)

Kleur auto:
- Blue (NL: Blauw)
- Red (NL: Rood)
- Yellow (NL :Geel)
- White (NL: Wit)

Auto:
- Mercedes Benz
- Honda Accord

Ik wil dus alles meertalig, dus zorg ik in de kickstarter ervoor dat
meertaligheid wordt aangevinkt.

Wil ik nu een nieuw record auto aanmaken (in de default taal) dan maak
ik een nieuw record aan in de backend. Daar kan ik tevens kiezen welke
kleur en welke brandstof. Maar wat is hier nu van belang? Kies ik een
select-box waar je maar 1 keuze kan maken of meerdere keuzen? En hier
laat ik natuurlijk de waarden van de default taal zien. Als ik dit
record ga vertalen, wat is dan redelijk standaard? Dat je in de
vertaling de waarden uit de selectbox in de default taal ziet of in de
vertaalde taal?

Ik heb meerdere extensies bekeken en deze lossen het op andere manieren
op. Als ik nl. een Mercedes Benz in het rood heb in de default taal, dan
hoef ik bij een vertaling, vind ik, niet meer de kleur opnieuw aan te
geven. Hoe kan ik in Flexforms ervoor zorgen dat dit ook niet kan
(tt_news doet volgens mij zoiets met categorieen, maar ik kan niet uit
de broncode halen waar dit geregeld is). Ik heb nu 2 extensies gebouwd
(1 voor recepten met zoekformulier en een andere voor bloemen met
zoekformulier in een lightbox (met pmkslimbox)) maar ik vind de
kwaliteit van deze extensies niet goed genoeg om die naar de TER te
uploaden. En dan voornamelijk vanwege de meertaligheid.

(Sorry voor de lange lap tekst, ik hoop het een beetje duidelijk
omschreven te hebben).

Met vriendelijke groet,

Mark Kuiphuis