[TYPO3-UG Dutch] zip of tar.gz voor UNIX??

Wiel, J.A.M. van de j.a.m.v.d.wiel at tue.nl
Thu May 28 10:21:08 CEST 2009

Goedemorgen Arjan,

Het invoeren van die commando's doe je in een shell, zo heet de opdrachtprompt in UNIX-systemen. Soms geeft je provider je shell-toegang tot de server en kun je met een tool als Putty (http://the.earth.li/~sgtatham/putty/latest/x86/putty.exe) inloggen en commando's uitvoeren. Shell-toegang is echter niet vanzelfsprekend, dus het zou kunnen dat je provider dit helemaal niet toestaat. Je kunt in een shell namelijk behoorlijk wat schade aanrichten als je niet weet wat je aan het doen bent.

Mijn advies: maak van je lokale ontwikkelomgeving zelf een dump (mysqldump werkt ook onder Windows in de opdrachtprompt, staat in de installatiedirectory van MySQL onder \bin), en vraag je provider om die op de server te importeren. Ondertussen kan het zeker geen kwaad om eens wat met Linux te gaan experimenteren, bijvoorbeeld met een live-CD'tje.

Groeten,
Bas