[TYPO3-UG Dutch] Hoe maak ik een menu met typo3

Daniel Doesburg daniel at typo3-nl.eu
Mon May 11 15:27:14 CEST 2009

Arjan D schreef:

> Ik heb hem zo in mijn css staan.

Als je mijn voorbeeld gebruikt kun je de CSS die je in je eerste mailtje
meestuurde weer gebruiken.

> Verder zou ik graag willen weten hoe je een apart menu item kan stylen.
> Ik zie in de html dat hij deze meegeeft. Ik moet namelijk het bovenste
> menu-item
> een border van 1px meegeven.

Zie hoe ik dat in mijn voorbeeld heb opgelost.
Nogmaals, er zijn veel meer mogelijke manieren.
Kijk ook nog eens naar Jacco's voorbeeld. Hij heeft iets uitgehaald met
het laatste item. Maar op dezelfde manier kun je ook het eerste item een
  eigen class meegeven.
Omdat in jouw voorbeeld de border-top hard in de source staat heb ik dat
ook zo overgenomen in het typoscript.

Zo zie je dat je in principe alles wat je ergens op het internet vind
aan voorbeelden van HTML en CSS in/met typoscript kunt namaken.

> Tot slot vraag ik me af wat dit is:
>
> #ATagTitle.field = description // title
> ATagTitle.field = description

Als je met je muis over een menu-item gaat wordt er een tekst getoond.
Dat heet de title van de link.
Met deze constructie geef je aan welke tekst getoond moet worden.
De onderste neemt de tekst uit het description veld van de pagina.
De eerste (maar dan zonder hekje) doet dat ook, maar als dat veld leeg
is neemt ie de titel van de pagina. En die kan niet leeg zijn.
Dus eigenlijk is die optie "beter".

> Kan ik hier nog wat mee doen of moet ik dit laten voor wat het is? :)

Doen dus

Met het script van Jacco maak je nog mooiere dingen. Maar omwille van de
eenvoud zou ik zeggen, parkeer dat even en kijk daar later, als je wat
meer ervaring hebt met TYPO3 en CSS, nog eens naar.
Veel van wat daar in staat is bedoeld voor menu's met meerdere niveaus.
En dat heeft jouw menu niet.

Succes.

Met vriendelijke groeten,

Daniel Doesburg