[TYPO3-UG Dutch] google analytics

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Sun Jun 28 12:50:13 CEST 2009

Ronald Wopereis wrote:
> ik heb een hook gemaakt waarmee de klant zijn eigen google analytics code
> kan toevoegen en op die manier kan kiezen om site statistics te volgen.
> vraag : is deze manier (zie hieronder) handig / kan het anders / handiger ?

Er is ook een extensie (mono_ga) die vrij simpel te configureren is
(basis: keuze oude/nieuwe GA code; UA-code).

Om voor dit soort werkjes een extensie te gebruiken vind ik zelf nogal
een overkill, aangezien het hier alleen gaat om een extra stukje
Javascript dat bovendien nog door Google compleet wordt aangeleverd.

Zowel bij automaketemplate als TemplaVoila gebruik je een PAGE object in
je Typoscript code. Om de GA code toe te voegen kun je simple een TEXT
of HTML object aan je PAGE object toevoegen.

page = PAGE
(...)
page.1000 = TEXT
page.1000 (
<google analytics js code>
)

En als je het met een extern bestand wilt doen, zoals in jou voorbeelden:

page.1000 = FILE
page.1000.file = fileadmin/user_upload/{$sitename}/g-a.inc

Met de oplossing van een template in TV zou je een page template met een
een zonder GA kunnen maken. Zodat je per pagina de keuze hebt om wel of
geen GA te gebruiken.
Dit is ook wel weer met een Flexible Content Element te doen dat de GA
code verwijdert of juist toevoegt. Een algemene, uiterst flexibele
oplossing is vaak lastig, gezien de wensen die diverse klanten hebben.

Groetjes,

--
Jigal van Hemert.