[TYPO3-UG Dutch] multidomain multilanguage 404 error afhandeling

WP Perquin perquin at yuplounge.nl
Thu Jul 23 13:02:52 CEST 2009

Situatie (typo3 4.2.8, Linux centos 5.2)

Typo3 installatie met meerdere bomen. Elke boom is multi language multi
domain. Wat betekend dat

elke boom zijn eigen ontwerp heeft, meerdere domeinen afhandelt en elke
domein zijn eigen taal heeft (NL krijgt Nederlands, BE krijgt Duits etc).

Verder hebben gebruikers alleen toegang tot hun eigen boom en geen toegang
tot templates etc. Ze hebben wel toegang tot de bij hun boom behorende
404-error pagina.

Deze 404 error pagina is onderdeel van de boom en is een pagina met als
eigenschap “not in menu”.

Nou zat ik alleen met de error afhandeling. Immers elke boom heeft zijn
eigen design en de betreffende 404 foutmelding dient ook in de juiste taal
te gebeuren.

Nou heb ik de extensie “error_404_handling” geïnstalleerd, alleen bij mij
werkte die niet (ook niet na legen van de cache). Hij stuurde je altijd
terug naar de homepage en niet naar de ingestelde 404 error pagina.

Tevens gaf deze een http 200 okay status, met behoudt van je url (en laat
dan dus je homepage content zien), wat op het gebied van SEO niet wenselijk
is.

Toen gekeken naar de oplossing
http://typo3.org/development/articles/improved-404-handling/ van Ben en
Timov.

Als ik dat goed heb gelezen en heb begrepen, kun je een error pagina
aanmaken, maar de inhoud kan je niet aanpassen aan boom, domein of taal.

Er is wel de mogelijkheid van het maken van een eigen afhandeling dmv
pageNotFoundHandling.php

Daarmee bezig geweest, alleen dan blijkt dat:

De template wordt bij een pageNotfound error NIET geladen.

Het gebruik van $GLOBALS["TSFE"]->config['config'] heeft dan dus geen enkele
zin, omdat die leeg blijft.

Je moet dus de betreffende pid’s ook daadwerkelijk programmeren.

Dat werkt uiteindelijk. Maar ik vraag me af
.. dit kan vast slimmer.

Weet iemand een betere handigere en gebruiksvriendelijkere manier?