[TYPO3-UG Dutch] Vertalingen van extensies in .xml files

Wieke wieke at caseboat.nl
Tue Feb 17 14:58:24 CET 2009

Hallo,

Ik probeer te begrijpen hoe het zit met de vertalingen van extensies in
Typo3. Ik werk met versie 4.2.5.

Ik ben nl. bezig met de extensie Powermail en daar zit een storende
vertaalfout in ("Kieze een van de bovenstaande opties").

Het volgende heb ik inmiddels ontdekt:

Het is de bedoeling dat alles in een .xml file wordt gezet (ipv de .php als
voorheen). Voor powermail is dat nu al zo.

Bij een extensie die zich in typo3conf/ext/ bevindt, zitten een aantal
locallang files. In typo3conf/ext/powermail/pi1 zit een loccallang.xml met
de labels voor de frontend vertalingen. Hierin zit ook de storende fout.
Maar dat kan ik niet zelf wijzigen. Toch?

Tevens vind ik in typo3conf/l10n/nl/de extensies die .xml files hebben met
vertalingen. Hier bevindt zich dan ook een mapje powermail/pi1 met een
nl.locallang.xml waar een aantal talen in staan. Waaronder de Nederlandse.
Hier staat de storende fout niet meer in.

Als ik het goed begrijp wordt deze file ge-update als ik in de Extension
Manager een update vraag via 'Translation handling'. Maar die andere file
dus niet !?

Vraag: Hoe los ik het op dat ik de juiste vertaling krijg en niet zelf via
TypoScript deze fout moet aanpassen?

Een tweede vraag: hoe kan het dat ik van de system extensie felogin geen
vertalingsmapje vindt in typo3conf/l10n/nl/ ?

(Ik vond de extensie trouwens ook niet terug in de Extension Manager,
terwijl deze wel aanwezig is in typo3/sysext/ Maar via een Local SL
installatie (en verwijdering) werd deze wel zichtbaar. Maar dus zonder
Nederlandse teksten in l10n.)

Groet,

Wieke Boot.

Groet,