[TYPO3-UG Dutch] bestand komt uit fileadmin en niet uit uploads

Jigal van Hemert jigal at xs4all.nl
Mon Apr 6 20:34:03 CEST 2009

Hoi Dick,

dick hoogendijk schreef:
> Een vraag die ik ook graag beantwoord zie. Immers, wanneer een plaatje van
> de fileadmin directory wordt "verplaatst" NAAR UPLOADS, dan gebeurt dat
> nooit onbewerkt. WEER een bewerking van een jpg file geeft dikwijls erg
> slechte resultaten. Wanneer van het plaatjes werd afgebleven had ik er
> niet zo'n moeite mee ;-)

Je moet denk ik een beetje inzien wat voor soort systeem TYPO3 is en wat
voor mensen de typische gebruikers zijn als het systeem is ingericht.
Een content management systeem is bedoeld voor "redacteuren" die wel
internet ervaring hebben, maar geen techneuten zijn die hun hand niet
omdraaien voor wat CSS hier, een JavaScriptje hier en oh ja, ff dat
plaatje optimaliseren in Photoshop.

Van menig redacteur mag je al blij zijn dat ze een plaatje uit een
mailtje kunnen opslaan of een foto uit hun camera "op de computer"
kunnen krijgen.

TYPO3 speelt daar handig op in door van elke foto die je plaatst hetzij
uit de fileadmin (file mount beperken voor redacteuren!), hetzij upload,
drag'n'dropt, etc. een kopie te maken in de storage folder van de
extensie en tegelijkertijd de geconfigureerde bewerkingen erop los te
laten (die dan ook weer gecachet worden).
Worden de instellingen van het plaatje veranderd, dan grijpt TYPO3 terug
op het gekopieerde origineel en voert daar opnieuw de bewerkingen op uit.
Voordeel is dat als iemand z'n bestanden uit z'n eigen stukje fileadmin
verwijdert de site niet ineens foto's mist.

Zo ben je af van website met tergend trage plaatjes, omdat iemand ze
"verkleind" had door de width en height attributen van een plaatje ander
in te stellen. In principe kunnen foto's rechtstreeks uit de digitale
camera geplaatst worden zonder dat de lay-out in de soep loopt of dat
iemand in een image editor aan de slag moet om het passend te krijgen.

Als je zelf redacteur en TYPO3 integrator bent (al dan niet
gecertificeerd), dan kan iets onlogisch overkomen. Als je echter de
instellingen voor foto's correct hebt staan zal er geen merkbaar verlies
van kwaliteit zijn. Heb je een lagere JPG kwaliteit geconfigureerd dan
het origineel, dan wordt de kwaliteit inderdaad lager (dat was de
bedoeling), maar bij een hoger ingestelde kwaliteit zul je geen data
verliezen (zo zit het JPG algoritme nu eenmaal in elkaar).

--
Jigal van Hemert.