[TYPO3-UG Dutch] Webmappen beveiligen (404 error code) (apache vraagje?)

Marijn Depraetere marijn.depraetere at telenet.be
Sat Apr 4 13:49:31 CEST 2009

Dag list,

Ik ben niet 100% zeker dat deze post in deze lijst hoort, dus vergeef me
mij onwetendheid...

T3: 4.2.3

Shared LAMP omgeving met php 5

Ik heb een volgende folderstructuur:

/fileadmin/templates
/fileadmin/afbeeldingen
/fileadmin/muziek

Zoals de naam al aangeeft bevat de naam /templates mijn verschillende
templates.  De map /muziek bevat een deel muziek die gebruikt wordt door
een flash-muziekspeler.

PROBLEEM:
Ik wil de mappen /fileadmin/templates en /fileadmin/muziek zo instellen
dat deze niet te bekijken vallen door het "algemene publiek".  Nu staat
alles op de APACHE-basisinstellingen, en zijn alle mappen dus gewoon
navigeerbaar als ze rechtsreeks in de browser worden benaderd.

WAT IK REEDS GEPROBEERD HEB:
CHMOD beide mappen naar 0644, wat dus eigenlijk het probleem oplost.
Het probleem hiermee is dat ook TYPO3 niet meer in de map kan, waardoor
wel mijn template HTML, maar niet mijn CSS-files ingeladen kunnen
worden.  (De CSS files worden in de template gebracht via @import)  Het
resultaat is dus een css-loze variant van mijn website in de frontend.

Het werkt wel terug met CHMOD 0757, maar da's dan terug algemeen
toegankelijk voor alle publiek.

WAT IK OOK GEPROBEERD HEB:
Ik maakte een .htaccess aan in de bovenliggende folder (/fileadmin/) met
een simpele RedirectMatch 404 voor beide mappen.

Bijvoorbeeld:

RedirectMatch 404 /\\templates(/$)
RedirectMatch 404 /\\muziek(/$)

Ook dit werkt goed, maar terug kan de CSS-file in mijn template niet
gevonden worden.  Het vreemde is wél dat de HTML van mijn template, die
in dezelfde map staat, wél gevonden wordt.  De enige verklaring die ik
hiervoor heb is dat TYPO3 waarschijnlijk een eigen versie opslaat van
die template-file via TemplaVoila! en dus haalt hij de info uit zijn
cache?  Zo benaderd hij, voor dat stukje alvast, de desbetreffende map
niet en kan hij toch nog iets tonen.

VRAAGSTELLING:
Heeft iemand ervaring hiermee?  Hoe kan ik webmappen "sluiten" voor het
algemene publiek maar TYPO3 nog altijd toelaten om de map te lezen en
gebruikers van typo3 nog altijd toelaten om bestanden aan te
passen/wissen/toevoegen/uit te voeren/... ?

De enige andere oplossing die ik zie is om in elke map een
index.html-file te plaatsen met een korte boodschap, maar dit is
A) Arbeidsintensief
B) Zo-ie-zo niet veilig, want de submappen in die map moeten dan ook
allemaal een index.html krijgen...

Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen!

Met vriendelijke groeten,
Marijn Depraetere