[TYPO3-UG Dutch] De Gallery - part 2 ;-)

Jordan van Bergen jordanvanbergen at gmail.com
Sat Jul 12 16:12:40 CEST 2008

Een tijdje terug hebben we een leuke discussie over "de gallery" voor typo3
gevoerd. Het antwoord op mijn vraag was dat ik destijds slideshowpro
bedoelde en dat Bas van der Togt met een FE extensie hiervoor bezig was.

Bas heeft mij inmiddels een werkbare frontend extensie voor slideshowpro
gestuurd. Ik heb hem getest en het werkt op zich prima! Ik heb zelf ook een
manier gevonden waarmee ik alle mogelijkheden van SlideShowPro "dynamisch"
kan aansturen. Er zijn dus 2 manieren waarop je SlideShowPro kunt gebruiken:

Optie 1: via een extensie zoals Bas van der Togt heeft gemaakt
Optie 2: via wat bestandjes zonder extensie

Op de achtergrond heb ik dus ook zelf zitten stoeien met SlideShowPro en ik
kan de volgende voorbeelden laten zien:

http://www.eventonizer.nl/case-studies/fotoalbum
en mijn prive album:
http://www.jordanvanbergen.nl/fotoalbum

Bovenstaande voorbeelden zijn dus gemaakt zonder uberhaupt gebruik te maken
van een extensie en door de .xml bestanden te hernoemen naar .html zodat je
ze ook probleemloos zonder benodigde aanpassingen aan typo3 instellingen in
de backoffice via bestandslijst kunt editten. Dus wat heb ik gedaan?

==============================
Optie 2: via wat bestandjes zonder extensie
==============================
Voorbeeld hieronder laat zien wat ik gedaan heb om
http://www.jordanvanbergen.nl/fotoalbum voor elkaar te krijgen:

1. Zet in de root van de typo3 website de volgende bestanden van
SlideShowPro:

slideshowpro.swf
loader.swf
expressInstall.swf

Deze ontvang je als je slideshowpro aangeschaft hebt (Staan in de standalone
versie). Je hoeft dus niet eens zelf een .fla te openen. Dat is nergens voor
nodig. Je hoeft dus niet eens flash te hebben als programma om SlideShowPro
te kunnen gebruiken.

2. Maak een param.html bestand aan waarmee je ieder fotoalbum binnen je
website een eigen kleurstelling etc. kunt geven, zie mijn voorbeeld:

http://www.jordanvanbergen.nl/fileadmin/jvb/fotoalbum/param.html
(vraag de broncode op en sla dit als start voor jezelf als een .html bestand
op)
Dit bestand bevat dus allemaal parameters waarmee je het fotoalbum kunt
"stylen".

3. Je ziet in het param.html bestand dat er verwezen wordt naar een .xml
bestand dat gebruikt wordt om de foto's te laten zien. ook hier heb ik een
.html bestand van gemaakt zodat je dit in de backoffice van typo3 via de
bestandslijst kunt editten:

xmlFilePath="fileadmin/jvb/fotoalbum/images.html"

hierboven zie je dus waar mijn images.html xml document staat waarmee het
album getoond wordt. Wil je weten wat er in zit, vraag het dan op en kijk
weer in de broncode.

4. Voeg op een pagina kale html toe.

<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000"
codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=9,0,0,0"
width="550" height="400" id="loader" align="middle">
<param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" />
<param name="allowFullScreen" value="true" />
<param name="FlashVars"
value="paramXMLPath=fileadmin/jvb/fotoalbum/param.html" />
<param name="base" value="." />
<param name="movie" value="loader.swf" /><param name="quality" value="high"
/><param name="bgcolor" value="#dddad9" />
<embed base="." FlashVars="paramXMLPath=fileadmin/jvb/fotoalbum/param.html"
src="loader.swf" quality="high" bgcolor="#dddad9" width="550" height="400"
name="loader" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain"
allowFullScreen="true" type="application/x-shockwave-flash"
pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
</object>

Belangrijk bij bovenstaande html code is natuurlijk:
<param name="FlashVars"
value="paramXMLPath=fileadmin/jvb/fotoalbum/param.html" />
en
<embed base="." FlashVars="paramXMLPath=fileadmin/jvb/fotoalbum/param.html"

daarmee wordt de parameter file uit punt 2 ingelezen.

THAT'S IT!

Met de bovenstaande 4 stappen ben je er en heb je SlideShowPro binnen typo3
aan de praat zonder gebruik te maken van 1 enkele extensie en het is toch te
beheren via de backoffice van typo3. Echter geldt dat "klanten"
waarschijnlijk niet met de xml bestanden overweg kan en dat het hiervoor
toch handiger is om een extensie te gebruiken zoals Bas van der Togt heeft
gemaakt. Daarmee kun je via een plugin op een pagina een path aangeven of
een x aantal foto's en daarmee wordt een en ander dan opgebouwd. De "klant"
hoeft dan zelf niet een .xml bestand op te bouwen wat voor "klanten"
natuurlijk erg prettig is.

Ik hoop dat jullie allemaal wat hebben aan bovenstaande mogelijkheden in
combinatie met SlideShowPro.

Groeten,
Jordan