[TYPO3-UG Dutch] Nieuwe Website Language

Patrick Broens patrick at patrickbroens.nl
Thu Jan 3 17:21:45 CET 2008

Barbara,

Een nieuwe taal toevoegen aan TYPO3, welke niet door de core ondersteund
wordt, is niet zo gemakkelijk als je denkt. Dit betreft namelijk
veranderingen in de core, niet in de static info tabellen. Deze tabellen
zijn namelijk geen onderdeel van de core en sturen niet de taal. Wel
maken sommige extensies hier gebruik van, maar niet voor de officiele
vertalingen.

Overigens schrijf je dat de ISO benaming "Frisian" is. Voor zover ik
terug heb kunnen vinden is dit in november 2005 veranderd naar "Western
Frisian" om onderscheid te kunnen maken met het "Saterland Frisian"
(stq) en "North Frisian" (frr). Deze twee zijn geen officiele ISO 639-1
talen.

Pas geleden is de taal voor Galicië toegevoegd. Dit zouden we eventueel
ook kunnen doen voor Fries, mits hier animo voor is. Het aanmaken van
een taal in de core wil namelijk ook zeggen dat er een heleboel
vertalingen gedaan moeten worden (core vertalingen) door de Friese
gemeenschap. Alleen voor een enkele website de taal toevoegen heeft geen
zin. Het zou wel erg mooi zijn als TYPO3 in het Fries verkrijgbaar was :-)

Patrick