[TYPO3-UG Dutch] data uit database gebruiken op pagina

Frank Sonck frank.sonck at freebel.net
Wed Apr 23 10:09:29 CEST 2008

Dag allemaal,

Met typoscript (numRows) haal ik uit een bepaalde tabel in de database
het aantal records op. Dit aantal moet dienen voor een soort teller op
een van mijn pagina's. Werkt nu (eindelijk) prima maar de kwestie is hoe
je dergelijke data kan gebruik in een pagina.

Ik heb niet echt zin om een vaste marker in mijn html template te
plaatsen want:
1/ op de duur zit die template vol met allerlei extra's.
2/ ik wil die teller af en toe kunnen verhuizen naar een ander deel van
of zelfs een andere pagina.
3/ en ook de opmaak (css) makkelijk kunnen wijzigen.

Dus heb ik nu een FCE gemaakt met een eigen template en daarin een
marker. En die vul ik in met het resultaat van mijn typoscript (numRows)
instructie. Voordeel: dat FCE kan ik eender waar zetten en ook makkelijk
aanpassen.

Het werkt dus allemaal maar ik vraag me af of er nog efficientere
manieren zijn om zulke data uit TS op pagina's te kunnen gebruiken? Bvb
direct in een of ander Content Element? Want het is super dat FCE's
bestaan maar het blijft toch een beetje een gedoe om voor elke nieuwe
situatie FCE's te moeten maken en toe te voegen aan de langere wordende
lijst van FCE's.

Iemand een tip?

Groetjes allemaal,
Frank Sonck